Πρόσφυγας σημαίνει λιποτάκτης...

"Η Συγχώρηση αυτού που σε έβλαψε, σε περιφρόνησε, σε διέβαλλε, σε επιβουλεύτηκε, σε εχθρεύτηκε (αδικώντας σε) καθ’ οιονδήποτε τρόπο είναι μια ανώτερη ηθική πράξη. Εξίσου υψηλή ηθική αξία έχει το να ζητήσει κάποιος ειλικρινή Συγχώρηση για τα δεινά που προκάλεσε (με τις πράξεις ή/και με την απραξία του) σε κάποιον άλλον. Με μια ΔΙΑΦΟΡΑ. Το δεύτερο έχει αξία ΜΟΝΟΝ όταν απευθύνεται σε κάποιον κατώτερο από πλευράς κοινωνικής/πολιτικής/οικονομικής ισχύος. Τι αξία μπορεί να έχει άραγε μια «Συγγνώμη» που απευθύνεται σε κάποιον «ανώτερο κοινωνικά» (και «ισχυρότερο») όπου εάν τολμήσεις να μην ζητήσεις «συγγνώμη» (συνοδευόμενο δε με πολλαπλάσια «αποκατάσταση» ζημιών) γι’ αυτά που του έκανες όταν ήταν «κατώτερος» μπορεί να σε συντρίψει «ανταποδοτικά» αλλά και «προς παραδειγματισμό» κάθε άλλου (κατώτερου αλλά και «ανώτερου») που θα αποτολμήσει τα ίδια;"

Δευτέρα, 29 Σεπτεμβρίου 2014

Η καινούργια μορφή τρομοκρατίας δεν έχει σχέση με εκείνη του παρελθόντος, συνέντ. Μ. Μπόση



 «Το κεφάλαιο της παλαιάς μορφής τρομοκρατίας έχει κλείσει τελείως και η καινούργια μορφή τρομοκρατίας δεν έχει σχέση με εκείνη του παρελθόντος» τονίζει σε συνέντευξή της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η καθηγήτρια Διεθνούς Ασφαλείας στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, Μαίρη Μπόση, αναφορικά με την εξαφάνιση του καταδικασμένου σε ισόβια για τη συμμετοχή του στην τρομοκρατική οργάνωση «17 Νοέμβρη», Χριστόδουλου Ξηρού.

«Ο Ξηρός ανήκει σε μια παλαιότερη μορφή βίας, που είχε κάποιες ιδεολογικές αναφορές. Οι νέες οργανώσεις τώρα, αυτές που δρουν, είναι απαλλαγμένες από τις ιδεολογίες του παρελθόντος και έχουν πολλές και διαφορετικές τάσεις και απόψεις ή προσωπικές απόψεις. Συχνά-πυκνά βλέπουμε μηδενισμό έως άκρατη χρήση βίας» σημειώνει η κ. Μπόση και προσθέτει:

«Συχνά διαβάζω στα κείμενα της λεγόμενης «Συνωμοσίας των Πυρήνων της Φωτιάς» ότι η έννοια Αριστερά ή άκρα αριστερά τους βρίσκει εχθρικά διακείμενους. Ο Ξηρός και το σύνολο της «17ης Νοέμβρη» είχαν τοποθετήσει τον εαυτό τους σε ένα ιδεολογικό χώρο της άκρας αριστεράς. Συνεπώς αυτές οι δύο πλευρές θα πρέπει να βρουν ένα κοινό λόγο. Βέβαια μπορούν να συμφωνήσουν στο αποτέλεσμα του λόγου που είναι η βία».
Ερωτηθείσα για τις πληροφορίες ότι ο Χριστόδουλος Ξηρός μέσα στη φυλακή είχε συναντήσει τα φυλακισμένα μέλη της οργάνωσης «Συνωμοσίας Πυρήνων της Φωτιάς» και το ενδεχόμενο κοινής δράσης ανάμεσα στην παλιά και τη νέα τρομοκρατία, η κ. Μπόση τόνισε:
«Είναι πολύ φυσικό όταν βρίσκονται όλοι μαζί έγκλειστοι σε ένα συγκεκριμένο χώρο να συναντώνται και αυτοί που θεωρούν τον εαυτό τους ως «πολιτικό κρατούμενο» και οι ποινικοί. Άρα έχουμε τη διαμόρφωση μιας «κουλτούρας φυλακής». Μιας μορφής συνεύρεσης. Από εκεί και πέρα το αν θα υπάρξει μια συνέχεια θα έχει ένα εξαιρετικό ενδιαφέρον. Γιατί δεν έχουν πολλά κοινά σημεία μεταξύ μιας παλαιότερης μορφής και της λογικής της τρέχουσας βίας.
Τι κοινά σημεία μπορούμε να βρούμε, γιατί πάντα κοινά σημεία υπάρχουν: είναι τα όπλα, κατ' αρχήν, με το καινούργιο στοιχείο ότι είναι πάρα πολλά τα καινούργια όπλα.
Καινούργιο στοιχείο είναι η χρήση της τεχνολογίας, που δεν υπήρχε στο παρελθόν εάν θέλετε, καινούργιο στοιχείο είναι ότι οι νέες οργανώσεις είναι πολύ πολυπληθείς ομάδες και πολύ ανοικτές σε σχέση με το παρελθόν, που ήταν πολύ κλειστές και μικρότερες. Βέβαια το αν θα επιτευχθεί ένα μείγμα σχέσεων μεταξύ των μεν και των δε, που έχει ένα μεγάλο ενδιαφέρον, εάν ποτέ επιτευχθεί, θα πρέπει πρώτα να ξεπερασθούν κάποιες ιδεολογικές αναφορές και διαφορές».
Ολόκληρη η συνέντευξη:
-Οι εξελίξεις με τον Χριστόδουλο Ξηρό και η φυγή του ,έχουν φέρει ξανά στη δημοσιότητα το θέμα της τρομοκρατίας. Η ΕΛΑΣ, σύμφωνα με δημοσιεύματα, φοβάται επιστροφή του Χριστόδουλου Ξηρού στη βία. Πόσο ευσταθούν αυτοί οι φόβοι;
-Κατ' αρχήν, να ξεκινήσουμε λέγοντας ότι έως ότου δούμε την πορεία του ίδιου του Ξηρού, δηλαδή μπορεί ο άνθρωπος να εμφανιστεί στις αρχές, αυτό δεν μπορώ να το πω, να το γνωρίζω, πρέπει να πω για να προχωρήσω λίγο την κουβέντα ότι ο Ξηρός ανήκει σε μια παλαιότερη μορφή βίας, δηλαδή που είχε κάποια σχέση με ιδεολογίες του παρελθόντος με επιλογή τη βία, βέβαια, αλλά εκ των πραγμάτων είχε κάποιες ιδεολογικές αναφορές.
Οι νέες οργανώσεις τώρα, αυτές που δρουν, είναι απαλλαγμένες από τις ιδεολογίες του παρελθόντος και έχουν πολλές και διαφορετικές τάσεις και απόψεις ή προσωπικές απόψεις. Συχνά-πυκνά βλέπουμε μηδενισμό έως άκρατη χρήση βίας. Αυτό εκ των πραγμάτων θα πρέπει να έρθουν σε μια επαφή, να βρεθούν κοινά σημεία μεταξύ μιας παλαιότερης μορφής και της λογικής της τρέχουσας βίας.
-Πριν πάμε στην τρέχουσα βία, κυρία Μπόση, ας δούμε όμως την παλαιότερη: ο κ. Φραγκίσκος Ραγκούσης, ο συνήγορος του Ξηρού, δηλώνει ότι «η χρονική συγκυρία επιτάσσει την αφύπνιση της κοινωνίας και ο Χριστόδουλος Ξηρός θα επιστρέψει στη φυλακή μόνο αν βρεθεί ή συλληφθεί».
-Δεν θα κρίνω εγώ τι λέει ο δικηγόρος του και καλά κάνει ο δικηγόρος του και λέει ό,τι θέλει, δεν είναι δικό μου θέμα. Μπορώ όμως να πω ότι η τρομοκρατία έχει λειτουργήσει ακριβώς αντίθετα από αυτά που πρεσβεύει στον τόπο.
Εάν οι τρομοκρατικές πράξεις, οι οργανώσεις τρομοκρατικής πράξης, μπορούσαν να κινητοποιήσουν κοινωνικά σύνολα, σύνολα πολιτών, τότε θα μιλούσα για επανάσταση, αλλά επαναστάσεις κάνουν οι λαοί, δεν κάνουν ολιγομελείς οργανώσεις και μάλιστα μέσα από άσκοπες δολοφονίες ή δίχως ιδεολογικό πλαίσιο ή προτάσεις ουσίας για το μέλλον.
Έτσι και η καινούρια βία και η παλαιά τύπου Ξηρού, 17Ν, ΕΛΑ κ.λπ. δεν πρότειναν μορφές διακυβέρνησης εφόσον βεβαίως κάνανε αυτές τις υποτιθέμενες επαναστάσεις, γιατί αντί για ελευθερία κ.ο.κ. χρησιμοποίησαν βία και βέβαια δεν είχαν και το σύνολο των πολιτών μαζί τους. Άρα, εδώ έχουμε να κάνουμε και με μια υποκειμενική έννοια του τι σημαίνουν όλα αυτά κι όχι με μια αντικειμενική έννοια.
-Άρα, θα λέγαμε πως δεν υπάρχουν ιδεολογικοί όροι «επιστροφής» με ιδεολογικά μέσα στην ένοπλη τρομοκρατία στην Ελλάδα.
-Αυτό το κεφάλαιο, της παλαιάς μορφής τρομοκρατίας, έχει κλείσει, τελείως όμως, και η καινούργια μορφή δεν έχει σχέση με τα του παρελθόντος.
Τι κοινά σημεία μπορούμε να βρούμε, γιατί πάντα κοινά σημεία υπάρχουν: είναι τα όπλα, κατ' αρχήν, με το καινούργιο στοιχείο ότι είναι πάρα πολλά τα καινούργια όπλα.
Καινούργιο στοιχείο είναι η χρήση της τεχνολογίας, που δεν υπήρχε στο παρελθόν εάν θέλετε, καινούργιο στοιχείο είναι ότι είναι πολύ πολυπληθείς ομάδες και πολύ ανοικτές σε σχέση με το παρελθόν ήταν πολύ κλειστές και μικρότερες και βέβαια και να μπορούμε να πούμε ότι θα επιτευχθεί ένα μείγμα σχέσεων μεταξύ των μεν και των δε, που έχει ένα μεγάλο ενδιαφέρον αυτό, εάν ποτέ επιτευχθεί, θα πρέπει πρώτα να ξεπερασθούν κάποιες ιδεολογικές αναφορές και διαφορές.
Και βέβαια εάν συμφωνούν μόνον ως προς το κοινό σημείο, που είναι η βία, που σημαίνει δολοφονίες, γιατί αυτό σημαίνει αναβάθμιση αυτού του τύπου της βίας, γιατί αυτή τη βία πρόκειται να έχουμε, δολοφονίες από δω και πέρα, εκ των πραγμάτων ανοίγει πάρα πολύ την ψαλίδα. Αυτό είναι ένα σενάριο.
-Εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ έβγαλε ανακοίνωση για το θέμα της φυγής του Χρ. Ξηρού. Πώς σχολιάζετε τη δήλωση του εκπροσώπου του Στέιτ Ντιπάρτμεντ;
-Κατ' αρχήν, να σας πως ότι δεν πρόλαβα να τη δω, γιατί ήμουν απασχολημένη. Σύμφωνα όμως με το σκεπτικό ότι έχω δει πολλές δηλώσεις αντίστοιχες καθ' όλη τη διάρκεια της δράσης των παλαιοτέρων μορφών βίας της 17 Νοέμβρη στο παρελθόν, αλλά και στη συνέχεια, συχνά-πυκνά εάν δείτε, αναφέρονται στη συνέχεια της βίας στην Ελλάδα. Αυτό δεν με εκπλήσσει.
-Υπάρχουν, επίσης, και κάποια άλλα ερωτήματα κ. Μπόση, όπως για παράδειγμα χθες ο κ. Δένδιας χαρακτήρισε ως κολοσσιαίας σημασίας παράλειψη την απελευθέρωση στο παρελθόν του Μαζιώτη, της Πώλας Ρούπα, που επίσης διαφεύγουν. Ο υπουργός Δικαιοσύνης, ο κ. Αθανασίου ανακοίνωσε επίσης τη λήψη μέτρων για το θέμα των αδειών των κρατουμένων. Μήπως αλλάξει και το τμήμα αυτό του σωφρονιστικού συστήματος στην Ελλάδα;
-Αυτό έχει ένα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, γιατί αυτό που αναφέρατε είναι μια πολύ μεγάλη συζήτηση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και σε παγκόσμιο επίπεδο, εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Θα έλεγα μάλιστα πως από τη δεκαετία του ‘70 ξεκίνησε αυτή η συζήτηση.
Κάποια κράτη-μέλη της Ε.Ε., μάλιστα, με μεγάλη ταχύτητα κινήθηκαν και διαμόρφωσαν ένα εθνικό θεσμικό πλαίσιο, στο οποίο δεν επιτρέπονταν, για παράδειγμα, οι άδειες των κρατουμένων. Βέβαια, το ευρωπαϊκό Δίκαιο είναι αυτό που τώρα ισχύει και σε εθνικό επίπεδο, επιτρέπει αυτού του είδους την αδειοδότηση των κρατουμένων, όποιου τύπου κι εάν είναι.
Η Γερμανία, βέβαια, ουδέποτε επέτρεψε αυτού του τύπου την αδειοδότηση και μάλιστα είχε ένα συγκεκριμένο σκεπτικό. Το ίδιο έκαναν κι οι Εγγλέζοι, το ίδιο έκαναν κι οι Αμερικάνοι και κάποιες άλλες χώρες. Στην Ελλάδα λειτούργησε με τον τρόπο που λειτουργεί και μάλιστα στο πλαίσιο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Η συζήτηση που ξεκίνησε ο κ. Δένδιας και το υπουργείο Δικαιοσύνης είναι για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Σας ανέφερα το τι κάνει η Γερμανία γιατί ήταν από τις χώρες που με εντυπωσίασαν ιδιαίτερα όταν έκανα τη μελέτη των ευρωπαϊκών κρατών.
Μάλιστα η Γερμανία ήταν από τις χώρες που δεν επέτρεψαν στους δικηγόρους των μελών της RAF και της Μπάαντερ Μάινχοφ να εκφράζονται θετικά για τους πελάτες τους.
-Κυρία Μπόση υπάρχει η πληροφορία ότι ο Χριστόδουλος Ξηρός μέσα στη φυλακή είχε συναντήσει τα φυλακισμένα μέλη της οργάνωσης «Συνωμοσία Πυρήνων της Φωτιάς». Πόσο πιθανή είναι η κοινή δράση ανάμεσα στην παλιά και τη νέα τρομοκρατία;
-Βεβαίως είναι πολύ φυσικό όταν βρίσκονται όλοι μαζί έγκλειστοι σε ένα συγκεκριμένο χώρο είναι φυσικό να συναντώνται και αυτοί που θεωρούν τον εαυτό τους ως «πολιτικό κρατούμενο» και οι ποινικοί. Άρα έχουμε τη διαμόρφωση μιας «κουλτούρας φυλακής».
Μιας μορφής συνεύρεσης. Από εκεί και πέρα το αν θα υπάρξει μια συνέχεια θα έχει ένα εξαιρετικό ενδιαφέρον. Γιατί δεν έχουν πολλά κοινά σημεία. Συχνά διαβάζω στα κείμενα της «Συνωμοσίας» ότι η έννοια Αριστερά ή άκρα αριστερά τους βρίσκει εχθρικά διακείμενους.
Ο Ξηρός και το σύνολο της «17ης Νοέμβρη» είχαν τοποθετήσει τον εαυτό τους σε ένα ιδεολογικό χώρο της άκρας αριστεράς.
Συνεπώς αυτές οι δύο πλευρές θα πρέπει να βρουν ένα κοινό λόγο. Βέβαια μπορούν να συμφωνήσουν στο αποτέλεσμα του λόγου που είναι η βία.