Πρόσφυγας σημαίνει λιποτάκτης...

"Η Συγχώρηση αυτού που σε έβλαψε, σε περιφρόνησε, σε διέβαλλε, σε επιβουλεύτηκε, σε εχθρεύτηκε (αδικώντας σε) καθ’ οιονδήποτε τρόπο είναι μια ανώτερη ηθική πράξη. Εξίσου υψηλή ηθική αξία έχει το να ζητήσει κάποιος ειλικρινή Συγχώρηση για τα δεινά που προκάλεσε (με τις πράξεις ή/και με την απραξία του) σε κάποιον άλλον. Με μια ΔΙΑΦΟΡΑ. Το δεύτερο έχει αξία ΜΟΝΟΝ όταν απευθύνεται σε κάποιον κατώτερο από πλευράς κοινωνικής/πολιτικής/οικονομικής ισχύος. Τι αξία μπορεί να έχει άραγε μια «Συγγνώμη» που απευθύνεται σε κάποιον «ανώτερο κοινωνικά» (και «ισχυρότερο») όπου εάν τολμήσεις να μην ζητήσεις «συγγνώμη» (συνοδευόμενο δε με πολλαπλάσια «αποκατάσταση» ζημιών) γι’ αυτά που του έκανες όταν ήταν «κατώτερος» μπορεί να σε συντρίψει «ανταποδοτικά» αλλά και «προς παραδειγματισμό» κάθε άλλου (κατώτερου αλλά και «ανώτερου») που θα αποτολμήσει τα ίδια;"

Παρασκευή, 21 Νοεμβρίου 2014

ΕΕ, συζήτηση Επιτροπής για "παράνομο εμπόριο κρέατος αγρίων (αφρικανικών) ζώων (2004) - και ενόψη ασθενειών όπως ο Έμπολα


Τρίτη 13 Ιανουαρίου 2004 - Στρασβούργο Έκδοση ΕΕ

Παράνομο εμπόριο κρέατος αγρίων ζώων
MPphoto
 
 
  Πρόεδρος. – Η ημερήσια διάταξη προβλέπει τη συζήτηση της έκθεσης (Α5-0355/2003) του κ. De Rossa, εξ ονόματος της Επιτροπής Αναφορών, σχετικά με την αναφορά 461/2000 για την προστασία και διαφύλαξη των μεγάλων πιθήκων και άλλων απειλουμένων ειδών από το παράνομο εμπόριο κρέατος (2003/2078(ΙΝΙ)).
 
  
MPphoto
 
 
  De Rossa (PSE), εισηγητής. (EN) Κύριε Πρόεδρε, προφανώς δεν θα σταθεί δυνατόν σε πέντε λεπτά να φανώ δίκαιος με το θέμα αυτό. Θα ήθελα να ξεκινήσω ευχαριστώντας τους συναδέλφους μου στο Κοινοβούλιο για την ευκαιρία να πραγματοποιήσουμε αυτήν τη συζήτηση. Είναι σημαντικό να δοθεί η δυνατότητα ακρόασης στο Σώμα αυτό σε μια αναφορά που έχει υπογραφεί από 1,9 εκατομμύρια πολιτών. Κάποια στιγμή αυτό φαινόταν απίθανο, επομένως ευχαριστώ όσους εργάστηκαν σκληρά για να εξασφαλίσουν ότι θα πραγματοποιηθεί αυτή η συζήτηση. Θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τον κ. Corrie, εισηγητή της Επιτροπής Ανάπτυξης και Συνεργασίας, που βοήθησε επίσης στην προετοιμασία αυτής της έκθεσης, διότι ήταν μια έκθεση που προέκυψε από την ενισχυμένη συνεργασία μεταξύ της Επιτροπής Αναφορών και της Επιτροπής Ανάπτυξης.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι η έκθεση αυτή δεν ασχολείται με το κυνήγι στην Ευρώπη. Ως εκ τούτου, οι τρεις τροπολογίες που κατατέθηκαν δεν είναι απαραίτητες και θα ζητήσω από τους συναδέλφους να μην τις στηρίξουν.
Ο όρος “bushmeat” ή “wild meat” (κρέας αγρίων θηραμάτων) περιγράφει τα τρόφιμα που προέρχονται από άγρια ζώα, είτε καταναλώνονται επιτόπια είτε προωθούνται στο εμπόριο. Παρότι η κατάχρηση του κρέατος θηραμάτων συνιστά ταχέως εντεινόμενο πρόβλημα σε όλα τα μέρη του κόσμου, η παρούσα έκθεση επικεντρώνεται στην Αφρική, επειδή εκεί το πρόβλημα είναι σημαντικότερο και έχει περιγραφεί καλύτερα.
Όμως, το λαθρεμπόριο κρέατος άγριων ζώων δεν περιορίζεται στην Αφρική. Στην Ασία πολλά είδη υφίστανται μη βιώσιμη εκμετάλλευση, είτε για να προσφέρουν τρόφιμα στο πλαίσιο της εμπορίας ζώων συντροφιάς, είτε επειδή οι άνθρωποι πιστεύουν ότι η κατανάλωση ορισμένων τμημάτων μερικών ζώων μπορεί να τους θεραπεύσει από ασθένειες ή να ενισχύσει τις σεξουαλικές τους επιδόσεις.
Η εμπορία αγρίων ζώων στη Νότιο Αμερική εντείνεται και αυτή με αποτέλεσμα να πωλούνται άγρια ζώα όπως πίθηκοι, πουλιά, υδρόχοιροι καπιβάρα και άλλα μεγάλα τρωκτικά, καθώς και τάπιροι, αρμαδίλλοι και ελάφια.
Καταρχήν, κάθε άγριο ζώο μπορεί να χρησιμεύσει για να προμηθεύσει μια αγορά με κρέας θηραμάτων. Στην Αφρική πωλούνται στις αγορές και εστιατόρια πάνω από 50 είδη ζώων, μεταξύ των οποίων αντιλόπες, πίθηκοι, μαϊμούδες, παγκολίνοι, χοίροι, μεγάλα τρωκτικά, ελέφαντες, ερπετά (όπως φίδια, σαύρες και κροκόδειλοι), ασπόνδυλα (όπως σαλιγκάρια και έντομα) και πουλιά όπως τα καλάο. Το μεγαλύτερο όμως μέρος του εμπορίου συνίσταται από θηλαστικά, τα οποία ζυγίζουν συνήθως πάνω από ένα χιλιόγραμμο.
Σημερινές εκτιμήσεις καταδεικνύουν ότι το κρέας θηραμάτων καταναλώνεται σε τεράστια κλίμακα σε ολόκληρη την περιοχή των τροπικών, ιδίως στην Αφρική. Οι πλέον πρόσφατες εκτιμήσεις της ετήσιας συγκομιδής κρέατος αγρίων ζώων ανέρχονται σε 23 500 τόνους στο Sarawak, 67 000 έως 164 000 τόνους στην Αμαζονία της Βραζιλίας και 1 έως 5 εκατ. τόνους (χωρίς κόκαλα) στο Λεκανοπέδιο του Κονγκό.
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η υπερεκμετάλλευση. Στην Αφρική τουλάχιστον ένα είδος του πιθήκου Red Colobus έχει ίσως εξαφανιστεί κατά το έτος 2000, εξαιτίας των κυνηγών, και πολλά άλλα είδη αναμένεται να εξαφανιστούν σύντομα.
Οι οικονομικοί πόροι πολλών ανθρώπων και η βιοποικιλότητα πλήττονται από την υπερεκμετάλλευση των αγρίων ζώων για διατροφή. Από το 1,2 δισ. ανθρώπων που υπολογίζεται ότι ζουν με λιγότερο από ένα ευρώ ημερησίως, περίπου 250 εκατομμύρια ζουν σε από γεωργικής απόψεως περιθωριακές περιοχές, ενώ άλλα 350 εκατομμύρια ζουν μέσα ή κοντά σε δάση· εξ αυτών περίπου 60 εκατομμύρια είναι αυτόχθονες πληθυσμοί που ζουν σε δάση. Πρόσφατη μελέτη της Υπηρεσίας Διεθνούς Ανάπτυξης του Ηνωμένου Βασιλείου υπολογίζει ότι 150 εκατομμύρια άνθρωποι –το ένα όγδοο των φτωχότερων ανθρώπων του κόσμου– θεωρούν τα άγρια ζώα ως σημαντικό πόρο επιβίωσης. Ως εκ τούτου, είναι σαφές ότι δεν πρόκειται για ένα εύκολο αντιμετωπίσιμο πρόβλημα.
Η αύξηση του ανθρώπινου πληθυσμού, η κακή διακυβέρνηση και η εμπορικοποίηση της κατανάλωσης και διανομής ζώων από λαθροθηρία συνιστούν τα βασικά αίτια του προβλήματος του κρέατος των άγριων ζώων. Οι φυσικοί πόροι δεν καταφέρνουν να αναπληρώνονται λόγω της αυξανόμενης ζήτησης. Μικροί σταθεροί αγροτικοί πληθυσμοί μπορούν να επιβιώνουν καταναλώνοντας τους φυσικούς πόρους του περιβάλλοντός τους χωρίς να τους εξαντλούν. Αυτό έχει αλλάξει λόγω της έκρηξης του ανθρώπινου πληθυσμού, σε συνδυασμό με το επεκτεινόμενο αστικό (και παγκόσμιο) σύστημα της αγοράς. Η εκμετάλλευση των φυσικών πόρων έχει καταστεί μη βιώσιμη, με τα αναπτυγμένα βιομηχανικά έθνη να κυριαρχούν στην απόκτηση των πόρων. Η φτώχεια υπερνικά ανησυχίες σχετικές με την προστασία των ειδών και κάνει τα μέτρα επιβολής να φαίνονται αδικαιολόγητα και δυσεφάρμοστα στις περιπτώσεις που οι άνθρωποι εξαρτώνται από το κρέας άγριων ζώων για την επιβίωσή τους.
Πολλές από τις βασικές αιτίες του μη βιώσιμου εμπορίου κρέατος άγριων ζώων είναι οι ίδιες που προκαλούν τη φτώχεια, π.χ. ασθενής τοπική διακυβέρνηση και μη ευνοϊκοί όροι εμπορίου. Είναι επομένως σημαντικό να συνεργαστούν οι κοινότητες προστασίας και ανάπτυξης με τους αυτόχθονες πληθυσμούς και την κοινωνία των πολιτών προς αντιμετώπιση αυτού του κοινού θέματος, των βασικών αιτίων της φτώχειας και της απώλειας της βιοποικιλότητας.
Έχω συγκεντρώσει γύρω στα 20 θέματα που πρέπει να εξετάσει η Επιτροπή. Προφανώς απαιτούνται πόροι. Αποφύγαμε να δώσουμε ένα νούμερο για αυτούς τους πόρους, αλλά η Επιτροπή πρέπει να δεσμεύσει ένα συγκεκριμένο ποσό κονδυλίων για να εξασφαλίσει ότι αυτό το ζήτημα θα αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά και ότι είναι δυνατόν να εργαστούμε με τις αρμόδιες οργανώσεις και με τους αυτόχθονες πληθυσμούς που εξαρτώνται από το κρέας αγρίων ζώων ως βασική πηγή πρωτεϊνών ή εισοδήματος.
 
  
MPphoto
 
 
  Nielson, Επιτροπή. (EN) Κύριε Πρόεδρε, η αντιμετώπιση της κρίσης του κρέατος των αγρίων ζώων είναι εξαιρετικά σημαντική. Όπως γνωρίζετε πάρα πολύ καλά, η λαθροθηρία και τα μη βιώσιμα επίπεδα κυνηγιού απειλούν την ύπαρξη ορισμένων από τους κοντινότερους συγγενείς μας στο ζωϊκό βασίλειο: τα είδη του γορίλλα, του χιμπατζή και άλλων τύπων πιθήκων.
Αυτό το ζήτημα προκαλεί σαφώς ανησυχία στο ευρύ κοινό, όπως καταδεικνύουν τα σχεδόν δύο εκατομμύρια υπογραφών της αναφοράς. Προκαλεί επίσης μεγάλη ανησυχία στην Επιτροπή, στο πλαίσιο της διεθνούς δέσμευσης για τον τερματισμό της απώλειας της βιοποικιλότητας μέχρι το 2010. Χαιρετίζουμε, ως εκ τούτου, την έκθεση του κ. De Rossa, την οποία βρίσκω ισορροπημένη και εύστοχη.
Εργαζόμαστε για την αντιμετώπιση του ζητήματος με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, αλλά πρέπει καταρχάς να τονίσω την ανάγκη σαφούς διάκρισης μεταξύ της κρίσης του κρέατος των άγριων ζώων –που απειλεί ορισμένα είδη ζώων– και της καθημερινής κατανάλωσης κρέατος άγριων ζώων, που αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της διατροφικής ασφάλειας για τους φτωχούς ανθρώπους στις αναπτυσσόμενες χώρες.
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι υπάρχουν αρκετές πτυχές σχετικά με το κρέας άγριων ζώων που εκτείνονται πέρα από την ατζέντα για την ανάπτυξη· αυτές περιλαμβάνουν τα ζητήματα υγείας στην Ευρώπη, ορισμένα εμπορικά ζητήματα όπως και κάποια επιστημονικά ζητήματα. Αλλά καθώς το μεγαλύτερο μέρος της υπερεκμετάλλευσης του κρέατος αγρίων ζώων λαμβάνει χώρα στις αναπτυσσόμενες χώρες, η καλύτερη λύση είναι η παροχή στήριξης για αυτές τις χώρες μέσω των προσπαθειών μας για αναπτυξιακή συνεργασία και η αντιμετώπιση της κρίσης του κρέατος αγρίων ζώων στη ρίζα της.
Η κρίση μπορεί να εξεταστεί στο πλαίσιο των φυσικών πόρων, της αγροτικής ανάπτυξης ή των ζητημάτων διακυβέρνησης, ή ως ένα οριζόντιο ζήτημα που πρέπει να εξεταστεί, μεταξύ άλλων, υπό το πρίσμα των εκτιμήσεων περιβαλλοντικών επιπτώσεων και των στρατηγικών περιβαλλοντικών εκτιμήσεων. Οι εκτιμήσεις αυτές πρέπει να προσδιορίσουν τους κινδύνους και πιθανά μέτρα μετριασμού σε σχέση με το κρέας των αγρίων ζώων για όλες τις αναπτυξιακές δραστηριότητες. Από αυτήν την άποψη, είμαι ευτυχής που μπορώ να σας αναγγείλω ότι το εγχειρίδιο για την “Ενσωμάτωση των περιβαλλοντικών ζητημάτων στην αναπτυξιακή και οικονομική συνεργασία” θα ολοκληρωθεί και θα είναι διαθέσιμο στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Το αναθεωρημένο εγχειρίδιο αναμένεται ότι θα βοηθήσει πολύ στο να δοθεί η δέουσα προσοχή στα ζητήματα του κρέατος των αγρίων ζώων και, ως εκ τούτου, σε όλες τις συναφείς αναπτυξιακές δραστηριότητές μας. Οι ενδιάμεσες αναθεωρήσεις των αναπτυξιακών στρατηγικών μας που θα δημοσιευθούν κατά το τρέχον έτος θα χρησιμεύσουν στην ενίσχυση της ενσωμάτωσης των περιβαλλοντικών θεμάτων, ειδικότερα μέσω της προαγωγής μιας συστηματικότερης χρήσης των Περιβαλλοντικών Χαρακτηριστικών κάθε χώρας, των Στρατηγικών Περιβαλλοντικών Αξιολογήσεων και, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, των Εκτιμήσεων Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Όλα αυτά είναι καλά και μπορεί να μην αποτελούν μια πολύ άμεση αντίδραση αλλά, παρόλ’ αυτά, παρέχουν το αναγκαίο υπόβαθρο για την κατάλληλη αντιμετώπιση του ζητήματος.
Ο ενστερνισμός εκ μέρους των χωρών είναι πολύ σημαντικός. Πράγματι, οι δραστηριότητες που στοχεύουν στον περιορισμό της υπερεκμετάλλευσης του κρέατος των αγρίων ζώων δεν σημαίνουν τίποτα εάν οι ίδιες οι χώρες του κρέατος αγρίων ζώων δεν πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Μπορούμε να βοηθήσουμε με την κατάλληλη στήριξη για την ενίσχυση των ικανοτήτων και με την εμφύσηση των απόψεων που εκφράζονται όταν αναθεωρούμε τις στρατηγικές για κάθε χώρα, αλλά ο ενστερνισμός του προβλήματος είναι κρίσιμος.
Θα ήθελα να προσθέσω ένα ειδικό σημείο που είναι ότι η ειρήνη είναι ουσιώδης. Εάν κοιτάξουμε τη σύγκρουση στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και σε άλλες χώρες της περιοχής τα τελευταία δέκα χρόνια, η πραγματικότητα είναι ότι αυτές οι συγκρούσεις εμποδίζουν κάθε προσπάθεια δημιουργίας ακόμη και ενός ελάχιστου επιπέδου διακυβέρνησης σε σχέση με το πρόβλημα που συζητάμε. Οι στρατιώτες και οι εκτοπισθέντες στο εσωτερικό της χώρας, οι πρόσφυγες, δεν είχαν κανέναν περιορισμό, κανένα κίνητρο, καμία καθοδήγηση, καμία τιμωρία, καμία απολύτως διακυβέρνηση σχετικά με αυτό. Ήταν μια περιοχή εκτός του νόμου και της τάξης και είδαμε τις τρομερές συνέπειες αυτού. Θα το έθετα αυτό στην κορυφή της λίστας των προτεραιοτήτων και, πράγματι, θεωρώ τον ρόλο της ειρήνης για το περιβάλλον και για την κρίση του κρέατος των αγρίων ζώων ως μία από τις πολύ σημαντικές πτυχές για τη διασφάλιση της ειρήνης στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και αλλού στην περιοχή.
Η Επιτροπή δεν είναι πεπεισμένη ότι ένα συγκεκριμένο σχέδιο δράσης θα ήταν ο καλύτερος τρόπος για την αντιμετώπιση της κρίσης του κρέατος των αγρίων ζώων, καθώς αυτό αντικατοπτρίζει όσα είπα για τον ενστερνισμό. Τόσο η στρατηγική της ΕΚ για την ενσωμάτωση των περιβαλλοντικών ζητημάτων στην οικονομική και αναπτυξιακή συνεργασία όσο και το σχέδιο δράσης για την βιοποικιλότητα αναθεωρούνται φέτος. Είναι προτιμότερο να εξασφαλίσουμε ότι τα ζητήματα του κρέατος των αγρίων ζώων θα εξεταστούν δεόντως σε αυτές τις δύο στρατηγικές, παρά να καταρτίσουμε μια συγκεκριμένη στρατηγική για το κρέας των αγρίων ζώων που θα απαιτούσε πολλούς πόρους όσον αφορά την επάνδρωση με προσωπικό αλλά δεν θα οδηγούσε απαραίτητα σε πρόσθετες δράσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Εάν λάβουμε υπόψη τις πολυτομεακές επιπτώσεις του ζητήματος του κρέατος αγρίων ζώων, μια τέτοια προσέγγιση δεν θα ήταν η καλύτερη.
Πολλά κοινοτικά σχέδια στην Ανατολική, τη Νότια και τη Δυτική Αφρική αντιμετωπίζουν αυτήν την πρόκληση με πολύ πρακτικούς όρους. Αν και οι δαπάνες για το περιβάλλον ως ποσοστό του συνολικού προγράμματος ενισχύσεων είναι αρκετά χαμηλές, επενδύσαμε σημαντικά σε περιβαλλοντική προστασία και διαχείριση στις βασικές χώρες. Για παράδειγμα, στην Κεντρική Αφρική η Επιτροπή έχει επενδύσει από το 1992 μέχρι σήμερα περίπου 67 εκατ. ευρώ στο πρόγραμμα Ecofac για τα δασικά οικοσυστήματα της Κεντρικής Αφρικής, που ευθύνεται για την καινοτομική διαχείριση προστατευμένων περιοχών σε σημαντικούς οικοτόπους μεγάλων πιθήκων. Η Επιτροπή χρηματοδοτεί επίσης εργασίες για τον έλεγχο του κυνηγιού και της λαθροθηρίας σε ιδιωτικές δασικές εκμεταλλεύσεις, και για την προώθηση του οικοτουρισμού στην περιοχή, στο πλαίσιο της υπεύθυνης διαχείρισης της πρωτοβουλίας.
Επίσης, εργαζόμαστε σε πολιτικό επίπεδο για την αντιμετώπιση της κρίσης του κρέατος των αγρίων ζώων. Για παράδειγμα, παρείχαμε πρόσφατα μια επιχορήγηση ύψους 500 000 ευρώ για την ενίσχυση της διαδικασίας Επιβολής και Διακυβέρνησης της Νομοθεσίας για τα Αφρικανικά Δάση. Αν και ο πρωταρχικός στόχος αυτής της διαδικασίας είναι η βελτίωση της διακυβέρνησης του δασικού τομέα και η καταπολέμηση της παράνομης υλοτομίας, η συμπερίληψη αρκετών σημαντικών αναφορών στο κρέας των αγρίων ζώων και στην άγρια πανίδα στη δήλωση της διάσκεψης θα βοηθήσει στην ανάδειξη της σημασίας αυτού του ζητήματος.
Επικροτούμε θερμά την πρωτοβουλία παρουσίασης αυτής της ευρείας δέσμευσης εκ μέρους του ευρέος κοινού στο Κοινοβούλιο. Αυτός είναι, κατά την άποψή μου, ένας πολύ εποικοδομητικός τρόπος να δώσουμε σε αυτό το ζήτημα την προσοχή που του αξίζει.
 
  
MPphoto
 
 
  Corrie (PPE-DE), συντάκτης γνωμοδότησης της Επιτροπής Ανάπτυξης και Συνεργασίας. (EN) Κύριε Πρόεδρε, οποιαδήποτε αναφορά λαμβάνει 1,9 εκατ. υπογραφές αξίζει σοβαρής μεταχείρισης. Συγχαίρω τον κ. De Rossa για την εξαιρετική έκθεσή του και τον τρόπο με τον οποίο την παρουσίασε σήμερα.
Καταρχάς, μπορεί να επιβεβαιώσει ο Επίτροπος ότι το σχέδιο δράσης καλύπτει μόνο τις τροπικές ζώνες, και συγκεκριμένα την αφρικανική ήπειρο, και δεν καταπατά το κυνήγι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως το ερμηνεύουν ορισμένοι;
Η λογική δράση είναι ζωτικής σημασίας και επείγουσα για τρεις λόγους. Καταρχάς, όπως είπε ο κ. De Rossa, τουλάχιστον 150 εκατομμύρια από τους φτωχότερους ανθρώπους στον κόσμο θεωρούν τα άγρια ζώα ως σημαντικό πόρο επιβίωσης. Το εμπορικό κυνήγι, η εκμετάλλευση της ξυλείας και η διάνοιξη δρόμων μέσα από τα δάση καταστρέφουν την οικολογική ισορροπία και στερούν τους τοπικούς πληθυσμούς από την τροφή και τους πόρους επιβίωσής τους.
Δεύτερον, η εντελώς αδιάκριτη θανάτωση των ειδών μεγάλων πιθήκων θα εξαφανίσει τους γορίλες και τους χιμπατζήδες, που σε χώρες όπως η Ρουάντα αποτελούν σημαντικό πόλο έλξης των τουριστών και πηγή εισοδήματος που θα χαθεί για πάντα. Η καταστροφή των δασών θα εξαφανίσει επίσης μια οικολογία, εάν η υλοτομία δεν τεθεί επειγόντως υπό έλεγχο.
Υπάρχει ένα τρίτο ακόμη σημαντικότερο σημείο. Η παράνομη εξαγωγή κρέατος αγρίων ζώων σε όλες τις γωνιές της υφηλίου θα μπορούσε να έχει τόσο καταστροφικές συνέπειες για την υγεία, που θα έκαναν το σύνδρομο της άτυπης πνευμονίας SARS να φαίνεται σαν κοινό κρυολόγημα. Πολλοί γορίλες και χιμπατζήδες είναι φορείς του SIV, ζωικού ισοδυνάμου του ιού HIV, που μπορεί να μεταδοθεί στους ανθρώπους – και το έχει ήδη κάνει. Αυτό θα ήταν αρκετά κακό, εάν κρέας μολυσμένο με τον ιό Έμπολα φτάσει στην παγκόσμια αγορά, θα μπορούσαμε να δούμε μια καταστροφή πολύ χειρότερη από αυτή που προκάλεσε ο HIV. Πρόσφατα, 2 000 μύτες πιθήκων βρέθηκαν σε μια βαλίτσα στο αεροδρόμιο του Άμστερνταμ, αποδεικνύοντας ότι το παράνομο εμπόριο ανθεί.
Το παρόν ψήφισμα καλεί την Επιτροπή να εγκρίνει μια σειρά μέτρων, πράγμα που ελπίζω ότι θα πράξει. Ωστόσο, το να κάνουμε τους αρχηγούς κρατών στις χώρες κρέατος αγρίων ζώων να συνειδητοποιήσουν την κατάσταση και να τους θέσουμε επικεφαλής στη δράση για την προστασία των οικοσυστημάτων και της άγριας πανίδας, όπως είπε ο Επίτροπος, θα ήταν ένα σημαντικό βήμα προόδου.
 
  
MPphoto
 
 
  Stockton (PPE-DE). (EN) Κύριε Πρόεδρε, υποστηρίζω τις ιδέες στις οποίες βασίζονται οι προτάσεις της εξαιρετικής έκθεσης του κ. De Rossa και τον συγχαίρω για αυτήν. Ένα από τα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε είναι ο ορισμός του κρέατος αγρίων ζώων. Δεν είναι αρκετά ακριβής. Γνωρίζουμε ή πιστεύουμε ότι μιλάμε όλοι για το ίδιο πράγμα: κυρίως, για τα είδη που κινδυνεύουν με εξαφάνιση, ειδικότερα τους μεγάλους πιθήκους. Υπάρχει, ωστόσο, ένα εμπόριο εδεσμάτων που προορίζεται για κατανάλωση κρέατος αγρίων ζώων εκτός της Αφρικής. Είναι σαφώς πάρα πολύ δύσκολο, τόσο στην Αφρική όσο και στη Νότια Αμερική, να εμποδίσουμε τους ανθρώπους που πεθαίνουν από την πείνα ή τους ανθρώπους που έχουν εξαιρετικά περιορισμένες ποσότητες τροφής να κυνηγήσουν “λαθραία” στη γειτονική τους ζούγκλα.
Ωστόσο, υπάρχουν είδη τόσο στη Νότια Αμερική όσο και στην Αφρική τα οποία μπορούμε να διαχειριστούμε και θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση ενός οργανωμένου εμπορίου, με τις κατάλληλες διαφυλάξεις. Η ανησυχία μου είναι ότι υπάρχει μια μεγάλη αγορά κρέατος αγρίων ζώων στην Ευρώπη. Κάθε χρόνο κατάσχεται μόνο στο αεροδρόμιο Χήθροου του Λονδίνου κρέας αγρίων ζώων που έχει εισαχθεί παράνομα, αξίας πολλών χιλιάδων στερλινών, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου είναι σε τρομακτική κατάσταση. Υπάρχει ένας λογικά μεγάλος αριθμός κατοίκων και πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και των Αφρικανικών και Νοτιοαμερικανικών χωρών που, ίσως εύλογα, θέλουν να το καταναλώνουν, εάν μπορεί να τους παρασχεθεί σε μόνιμη βάση. Αυτή η ζήτηση δεν πρόκειται να εξαφανιστεί όπως δεν πρόκειται να εξαφανιστεί και η ζήτηση των ιρλανδών συμπατριωτών του κ. De Rossa για τη Guinness, όπου και αν βρίσκονται αυτοί. Ο κίνδυνος είναι ότι θα οδηγήσουμε το εμπόριο αυτό σε μεγαλύτερη παρανομία, απ’ ό,τι ήδη συμβαίνει.
Μία από τις επιλογές που πρέπει να εξετάσει η Επιτροπή με τη μεγαλύτερη σοβαρότητα είναι η κατάλληλη διαχείριση του εμπορίου, που θα περιλάμβανε εκτεταμένες και, δυστυχώς, δαπανηρές μελέτες των ζωικών πληθυσμών, έλεγχο της επιλεκτικής θανάτωσης και, όσον αφορά το εξαγωγικό εμπόριο, κατάλληλη ρύθμιση της δημόσιας υγείας. Όπως είπε ο κ. Corrie, οι συνέπειες αυτού του εμπορίου, που οδηγείται σε παράνομες οδούς, είναι τρομακτικές για τη δημόσια υγεία. Είναι σκάνδαλο το ότι, χάριν της διαχείρισης της γης, οι αμερικανοί πολυεκατομμυριούχοι μπορούν να θανατώσουν ελέφαντες των οποίων ο αριθμός πρέπει να μειωθεί, ενώ οι αφρικανικοί πληθυσμοί δεν έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν και να καταναλώσουν κρέας αγρίων ζώων στο πλαίσιο ενός ρυθμιζόμενου εμπορίου.
Ευχαριστώ τον κ. De Rossa για τη διαβεβαίωσή του ότι η έκθεση αυτή δεν μπορεί να αναφερθεί στη διαχείριση των ελαφιών στην Ευρώπη και δεν το κάνει. Θα ήθελα επίσης να επισημάνω ότι οποιεσδήποτε αναφορές στα όπλα υψηλής ισχύος είναι περιττές. Υπάρχουν περίπου 20 εκατομμύρια AK-47 στην Αφρική, και οποιοσδήποτε έλεγχος στα όπλα στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα κάνει καμία διαφορά. Ωστόσο, όπως και οι άλλοι συνάδελφοι, καλώ την Επιτροπή να αναλάβει δράση γρήγορα.
 
  
MPphoto
 
 
  Ford (PSE). (EN) Κύριε Πρόεδρε, συγχαίρω τον κ. De Rossa για την έκθεσή του σχετικά με την προστασία και τη διαφύλαξη των μεγάλων πιθήκων και άλλων απειλούμενων ειδών από το παράνομο εμπόριο κρέατος αγρίων ζώων.
Η παρούσα έκθεση, όπως μας είπαν, προέκυψε από μια αναφορά την οποία υπέγραψαν 1,9 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, γεγονός που οδήγησε την Επιτροπή Αναφορών να παράγει την έκθεσή της. Αυτό δεν έγινε, θα ήθελα να πω, χωρίς την αντίσταση ορισμένων πολιτικών ομάδων σε αυτό το Σώμα. Οι Χριστιανοδημοκράτες, οι ανακοινώσεις τύπου πολλών εκ των οποίων, οι οποίες εξυμνούν τις αρετές της έκθεσης, είναι σήμερα σκορπισμένες στο κέντρο Τύπου στο Στρασβούργο, ψήφισαν αρχικά κατά της έκθεσης υπό εκπόνηση. Εμείς, στα κινήματα προστασίας και διαφύλαξης των ζώων χαιρετίζουμε αυτή την καθυστερημένη μεταστροφή των Βρετανών Συντηρητικών προς την πλευρά της προστασίας των ζώων. Το ίδιο ισχύει για τις Ομάδες των Πρασίνων και των Φιλελευθέρων, οι οποίες αρχικά ψήφισαν κατά της έκθεσης που υπό εκπόνηση.
Για το συμφέρον της δημόσιας υγείας, της δημόσιας ασφάλειας και της προστασίας των απειλούμενων ειδών, θα υποστηρίξουμε τα αιτήματα για τη χρήση τόσο της πειθούς όσο και μέσων πίεσης εκ μέρους της ΕΕ, προκειμένου να ενθαρρυνθεί η διαφύλαξη αυτών των απειλούμενων ειδών στους οικοτόπους τους, να δοθεί η δυνατότητα στις τοπικές κοινότητες να βρουν εναλλακτικές πηγές τροφής και να εμποδιστεί η παράνομη εισαγωγή κρέατος αγρίων ζώων στην ΕΕ. Η αναφορά του κ. Corrie στο γεγονός ότι πρόσφατα κατασχέθηκαν 2 000 μύτες πιθήκων στο Άμστερνταμ δείχνει επίσης πολύ καλά το μέγεθος του εμπορίου και τον πόνο και την καταστροφή που προκαλείται σε αυτά τα ζώα.
Δεν θα υποστηρίξουμε καμία από αυτές τις τρεις τροπολογίες, που πιστεύουμε ότι έχουν παρανοηθεί και είναι –σκοπίμως ή όχι– επιζήμιες. Η έκθεση του κ. De Rossa ασχολείται με το παράνομο κυνήγι απειλούμενων ειδών και δεν αποτελεί κατ’ ουδένα τρόπο απειλή για το κυνήγι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως ισχυρίζεται η Ομάδα ΕΔΔ. Εκτός από το Γιβραλτάρ, όπου η προστασία των πιθήκων ενδέχεται να είναι ένας ευπρόσδεκτος τρόπος για την απομάκρυνση της ισπανικής απειλής, η Ευρώπη δεν έχει μεγάλους πιθήκους. Επίσης, η τροπολογία της Ομάδας ΦΙΛ είναι αντιφατική στη διατύπωσή της: δεν υπάρχει βιώσιμο επίπεδου κυνηγιού για τα είδη που κινδυνεύουν σοβαρά με εξαφάνιση.
 
  
MPphoto
 
 
  Lambert (Verts/ALE). (EN) Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα και εγώ με τη σειρά μου να ευχαριστήσω τον κ. De Rossa για την έκθεσή του. Σημειώστε παρακαλώ, κύριε Ford, ότι η επίσημη πρόταση στην επιτροπή για την εκπόνηση αυτής της έκθεσης προήλθε από εμένα. Δεν μπορεί να λέγεται συνεπώς ότι οι Πράσινοι αντιτίθενται σε αυτή.
Θα ήθελα να υπογραμμίσω ορισμένα ζητήματα, ένα εκ των οποίων είναι οι εταιρείες υλοτομίας. Υπάρχουν προτάσεις στο πλαίσιο της έκθεσης σχετικά με το πώς θα μπορούσαμε να τις βοηθήσουμε να αντιμετωπίσουν τις ευθύνες τους, δεδομένου ότι ενίοτε χρησιμοποιούν το κρέας των αγρίων ζώων ως μια προφανώς φθηνή και άμεσα διαθέσιμη πηγή τροφής για τους εργαζόμενούς τους, και τα οχήματά τους χρησιμοποιούνται για να μεταφέρουν το κρέας ζώων που έχουν κυνηγηθεί λαθραία. Η πρόταση αφορά την ενσωμάτωση αυτού του στοιχείου στην ευρωπαϊκή διαδικασία “επιβολή της δασικής νομοθεσίας, η διακυβέρνηση και το εμπόριο”, γεγονός το οποίο επικροτώ.
Δεύτερον, έχει ήδη τεθεί το ζήτημα των εισαγωγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και οι ιδιαίτερα αμφισβητούμενες και σκληρές περιστάσεις που το περιβάλλουν. Θα μπορούσαμε να κάνουμε περισσότερα προς αυτή την κατεύθυνση, όσον αφορά την εκπαίδευση των καταναλωτών και των προμηθευτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, προκειμένου να τους βοηθήσουμε να συνειδητοποιήσουν τις επιπτώσεις των πράξεων τους στην οικολογία και την ανάπτυξη στις χώρες προέλευσης και να εμποδίσουμε τους ανθρώπους να θεωρούν το κρέας των άγριων ζώων ως ένα εξαιρετικό έδεσμα, δεδομένου ότι αυτό το οποίο βλέπουμε είναι η ενδεχόμενη εξάλειψη των ζώων σε ορισμένα μέρη.
 
  
MPphoto
 
 
  Mathieu (EDD).(FR) Κύριε Πρόεδρε, προτού παρουσιάσω την τροπολογία την οποία κατέθεσα, οφείλω να δηλώσω ότι η Ομάδα μου στηρίζει την προστασία και τη διαφύλαξη των μεγάλων πιθήκων, κυρίως δε στην Αφρική. Παρόλο που εφεξής οι μεγάλοι πίθηκοι προστατεύονται από τη σύμβαση της Ουάσινγκτον, και, ως εκ τούτου, δεν επιτρέπεται το κυνήγι τους, πρέπει, εντούτοις, να αποτελέσουν αντικείμενο ενισχυμένης παρακολούθησης για την καταπολέμηση της λαθροθηρίας, κατά το παράδειγμα του σχεδίου “ABAC” (Alternatives au Braconnage en Afrique Centrale – Εναλλακτικές λύσεις για τη λαθροθηρία στην Κεντρική Αφρική). Ωστόσο, όπως εξηγεί ο εισηγητής, το κυνήγι δεν είναι σε καμία περίπτωση η μόνη αιτία εξαφάνισης αυτών των ειδών. Η εκτεταμένη αποψίλωση των δασών, με τη βοήθεια μηχανικών μέσων, στην Αφρική του Ισημερινού, καθώς και η δημογραφική έκρηξη στο σύνολο της αφρικανικής ηπείρου διαδραματίζουν πρωταρχικό ρόλο στην καταστροφή των βιοτόπων των μεγάλων πιθήκων, χωρίς να λησμονούμε ότι ο ιός Έμπολα έχει προκαλέσει πρωτοφανή όλεθρο τα τελευταία έτη.
Για τον λόγο αυτόν, πρέπει, κατά την άποψή μου, να αναθεωρήσουμε τον ορισμό της έννοιας της “κρίσης θηραμάτων” (bushmeat crisis), προκειμένου να μην την περιορίσουμε απλώς σε άμετρες δειγματοληψίες. Τα βαθύτερα αίτια της εξαφάνισης αυτών των ειδών είναι ποικίλες.
Όσον αφορά τον ορισμό του κρέατος αγρίων θηραμάτων (wild meat), κατά την άποψή μου, στην τρέχουσα μορφή του, δεν είναι ορθός. Δημιουργεί μάλιστα σύγχυση όσον αφορά την προέλευση του θηράματος. Φρονώ δε ότι, σε ένα νομοθετικό κείμενο, για να απαντήσω στον συνάδελφό μου κ. Ford, πάντα είναι χρήσιμο να υπάρχει ακρίβεια και, εν πάση περιπτώσει, φρονώ ότι είναι εξαιρετικά σημαντικός ο αυστηρός καθορισμός του εκάστοτε πλαισίου.
Στην υπό συζήτηση έκθεση, η οποία αφορά τις τροπικές ζώνες και τις ζώνες του Ισημερινού, θα έπρεπε να περιοριστούμε στην απλή αναφορά σε θηράματα. Η γενική αναφορά σε κρέας αγρίων ζώων είναι εξαιρετικά ασαφής. Περιλαμβάνει εξίσου τους πληθυσμούς θηραμάτων που βρίσκονται στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
 
  
MPphoto
 
 
  Parish (PPE-DE). (EN) Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να ξεκινήσω ευχαριστώντας τον εισηγητή για αυτή την πολύ απαραίτητη έκθεση. Λυπάμαι που ο κ. Ford θέλει να το μετατρέψει σε πολιτικό ζήτημα, διότι πιστεύω ότι είναι κάτι για το οποίο θα μπορούσαμε να εργαστούμε όλα τα πολιτικά κόμματα για το γενικότερο καλό προκειμένου να θέσουμε τέρμα σε αυτό το φρικτό εμπόριο.
Ενώ εμείς συνεδριάζουμε εδώ στο Στρασβούργο, οι μεγάλοι πίθηκοι, οι γορίλες, οι χιμπατζήδες και οι πίθηκοι κυνηγιούνται μέχρι εξαφάνισης για την εμπορική εκμετάλλευση του κρέατός τους. Με αυτόν τον ρυθμό, οι άνθρωποι πληρώνουν ένα επιπλέον ποσό για να φάνε περισσότερους μεγάλους πιθήκους κάθε χρόνο από αυτούς που ζουν σήμερα σε όλους τους ζωολογικούς κήπους και τα εργαστήρια σε όλο τον κόσμο. Τα τρομερά στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι εάν η σφαγή συνεχιστεί με τον σημερινό ρυθμό, οι εναπομείναντες μεγάλοι πίθηκοι στην Αφρική θα εξαφανιστούν μέσα στα επόμενα 15 με 20 χρόνια – μεγάλο χρονικό διάστημα, το οποίο όμως θα περάσει γρήγορα εάν δεν σταματήσουμε αυτό το εμπόριο.
Θέλω να αποτίσω φόρο τιμής στον Δρ Brian Carroll του Ζωολογικού Κήπου του Μπρίστολ που σε συνεργασία με όλους τους ζωολογικούς κήπους του ΗΒ εργάστηκε σκληρά προκειμένου να συγκεντρώσει τον εκπληκτικό αριθμό των 500 000 υπογραφών στο πλαίσιο της πανευρωπαϊκής εκστρατείας.
Είμαστε μπροστά σε μια καταστροφή που επηρεάζει τόσο την επιβίωση των κοντινότερων συγγενών μας όσο και των ανθρώπων που εξαρτώνται από τα δάση για την επιβίωσή τους. Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζουν τώρα οι επιστήμονες προστασίας είναι η μείωση της ζήτησης για το κρέας των αγρίων ζώων. Είναι σημαντικό να διατηρήσουμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα αποτρέπει τους ανθρώπους να αγοράζουν και να τρώνε κρέας πιθήκων μέσω της μεγαλύτερης κατανόησης και ενημέρωσης.
Ωστόσο, μπορούμε να κάνουμε περισσότερα εδώ στην Ευρώπη. Το μέγεθος αυτού του αηδιαστικού εμπορίου μού προκαλεί φρίκη κάθε χρόνο. Τόνοι κρέατος άγριων ζώων κατάσχονται στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Πρέπει να εφαρμόσουμε αυστηρότερους ελέγχους σε όλους τους λιμένες και τα αεροδρόμια της ΕΕ για να σταματήσουμε την είσοδο του κρέατος στην Ευρώπη – είσαστε μάρτυρες, αγαπητοί συνάδελφοι, της καταστροφής που προκάλεσε η επιδημική έκρηξη του αφθώδους πυρετού στην Ευρώπη. Κάναμε τη δική μας έρευνα. Ο αφθώδης πυρετός είναι διαδεδομένος σε μέρη της Δυτικής Αφρικής. Το λαθρεμπόριο κρέατος αγρίων ζώων όχι μόνο θα μπορούσε να προκαλέσει μια νέα επιδημική έκρηξη στην Ευρώπη, αλλά θα μπορούσε επίσης να εκθέσει τα ζώα μας σε ασθένειες και επιδημίες στην αφρικανική ήπειρο. Κάθε κιλό λαθραίου κρέατος που εισάγεται στη διατροφική αλυσίδα της ΕΕ αποτελεί πραγματική απειλή όχι μόνο για ζωονόσους, αλλά και για ανθρώπινες νόσους, όπως ο ιός Έμπολα.
Κύριοι συνάδελφοι, η στήριξή σας στα συμπεράσματα αυτής της προσωρινής επιτροπής για την αιφνίδια εκδήλωση της επιδημίας, και στο αίτημά της για αυστηρότερα μέτρα προκειμένου να εμποδιστεί η είσοδος των νόσων στην ΕΕ ήταν συντριπτική, παρόλα αυτά στη χώρα μου έχουμε μόνο έξι ειδικά εκπαιδευμένους σκύλους που μπορούν να ανιχνεύσουν με την όσφρηση αυτό το αποκρουστικό εμπόρευμα. Δεν παίρνουμε αρκετά σοβαρά αυτήν την απειλή και όλα τα κράτη μέλη θα μπορούσαν να κάνουν περισσότερα. Τα απειλούμενα άγρια ζώα και οι οικότοποι είναι ένας πολύτιμος και αναντικατάστατος πόρος. Πρέπει να σταματήσουμε αυτό το βάρβαρο εμπόριο πριν να είναι πολύ αργά.
 
  
MPphoto
 
 
  Kinnock (PSE). (EN) Κύριε Πρόεδρε, πιστεύω ότι πρέπει να ξεκαθαρίσουμε εξαρχής ότι οι λόγοι για τους οποίους ανθίζει αυτό το επικερδές εμπόριο είναι ακριβώς οι ίδιοι με αυτούς που βρίσκονται στη ρίζα τόσο του παράνομου εμπορίου ναρκωτικών όσο και του παράνομου εμπορίου όπλων. Η ανάλυση αυτών των δραστηριοτήτων απαιτεί την καλύτερη κατανόηση της συνεισφοράς που έχουν, όπως είπε ο Επίτροπος, ειδικότερα η σύγκρουση και η ασθενής διακυβέρνηση σε αυτό το πρόβλημα, και εμείς, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ως δωρητές, θα μπορούσαμε ίσως να είμαστε σοβαρότεροι όσον αφορά τη στήριξη των σχεδίων διαφύλαξης και βιοποικιλότητας. Δρώντας παράλληλα, οι προσπάθειες που κάνουμε για την πρόληψη των συγκρούσεων και το ειρηνευτικό μέσο που έχει προταθεί για την Αφρικανική Ένωση, κλπ. θα διαδραματίσουν τον ρόλο τους στην αντιμετώπιση ορισμένων από τις ανησυχίες που εγείρονται σήμερα εδώ. Πρόκειται για ένα ζήτημα που συζητείται τακτικά στη Μικτή Κοινοβουλευτική Συνέλευση ΑΚΕ-ΕΕ και που λαμβάνει σταθερά τη στήριξη των συναδέλφων μας κοινοβουλευτικών από τις χώρες ΑΚΕ. Μας λένε, και συζητάμε μαζί τους, για τη σημασία –την οποία επίσης τόνισε ο Επίτροπος– που πρέπει να δώσουν οι κυβερνήσεις τους στην προτεραιότητα να καταστήσουν τη βιώσιμη διαχείριση και διαφύλαξη των φυσικών πόρων ένα σαφές μέρος των εθνικών ενδεικτικών προγραμμάτων τους. Αυτό είναι κάτι στο οποίο πρέπει να διαδραματίσουμε έναν ρόλο στη ΜΚΣ, και στην Επιτροπή Ανάπτυξης και Συνεργασίας, όπως και αλλού, διότι εάν οι κυβερνήσεις δεν θέσουν αυτήν την προτεραιότητα, φοβάμαι ότι σφυρίζουμε στον άνεμο.
Πρέπει επίσης να ειπωθεί ότι το κρέας αγρίων ζώων αποτελεί σημαντική πηγή πρωτεϊνών. Σε κάποια μέρη της Νιγηρίας, ποσοστό μέχρι 84% των πρωτεϊνών προσλαμβάνεται από το κρέας αγρίων ζώων, που διαδραματίζει έναν σημαντικό ρόλο στις ζωές των ανθρώπων. Εκεί που η πρόσβαση στην άγρια πανίδα είναι περιορισμένη, οι άνθρωποι θα πρέπει να προσαρμοστούν και να συνεχίσουν να προσαρμόζονται με τρόπους που συνεπάγονται ακόμη μεγαλύτερους κινδύνους. Είναι πολύ καλύτερο να μιλάμε για τον έλεγχο του εμπορίου παρά να προτείνουμε την εξάλειψή του. Εάν μιλάμε για εξάλειψη του λαθρεμπορίου κρέατος αγρίων ζώων, το μόνο που κάνουμε είναι να το οδηγούμε σε παράνομη οδό και επομένως να δυσχεραίνουμε πολύ περισσότερο την αντιμετώπισή του.
Η σημασία του κρέατος αγρίων ζώων στην επιβίωση των φτωχών λαών δεν εκτιμήθηκε ποτέ. Κάναμε πολλές εξαγγελίες σήμερα το απόγευμα, αλλά δεν υπάρχει μια σαφής αξιολόγηση της σημασίας του κρέατος αγρίων ζώων στην επιβίωση των ανθρώπων.
Θα ολοκληρώσω λέγοντας ότι η καλύτερη διαχείριση του εμπορίου ενδέχεται να συμβάλει κατά πολύ στην επίτευξη των στόχων μας για την εξάλειψη της φτώχειας.
 
  
MPphoto
 
 
  Wyn, Eurig (Verts/ALE). (EN) Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα και εγώ να ευχαριστήσω τον κ. De Rossa για αυτήν την πολύ σημαντική έκθεση. Το παράνομο εμπόριο κρέατος αγρίων ζώων καταστρέφει τα απειλούμενα είδη και τους οικότοπους σε πολλές αναπτυσσόμενες χώρες. Χαιρετίζω και προσυπογράφω ειδικότερα μια σύσταση: την επιτάχυνση των μέτρων για την ανίχνευση και την πρόληψη των παράνομων εισαγωγών κρέατος αγρίων ζώων στην Ευρώπη. Κατά έναν απίστευτο τρόπο, η παράνομη εισαγωγή κρέατος στην Ευρώπη μέσω των λιμένων και των αεροδρομίων είναι σχετικά εύκολη παρά το γεγονός ότι αυτό προξένησε σχεδόν σίγουρα την καταστροφική επιδημία του αφθώδους πυρετού το 2001, στην οποία αναφέρθηκε ο κ. Parish.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να δώσει το παράδειγμα εδώ και να στείλει ένα σαφές μήνυμα στους λαθρεμπόρους ότι το κρέας που θα φέρουν στα σημεία εισόδου στη χώρα θα ανιχνευθεί και θα τους ασκηθεί ποινική δίωξη. Δυστυχώς, αυτό το άγριο, επικερδές εμπόριο συνεχίζεται αμείωτο και χιλιάδες τόνοι παράνομου κρέατος αγρίων ζώων, από τη Δυτική Αφρική ειδικότερα, γλιστρούν κάθε χρόνο στην Ευρώπη χωρίς να ανιχνευθούν, με οργανωμένες σπείρες που μένουν ατιμώρητες. Πρέπει να πούμε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες μάς δίνουν το καλό παράδειγμα εδώ: όποιος ταξίδεψε πρόσφατα διαμέσου ενός λιμένα των ΗΠΑ θα έχει αντιμετωπίσει αναμφίβολα έναν σκληρά εργαζόμενο κυνηγετικό σκύλο να οσφραίνεται κάθε αποσκευή για εισαγόμενα τρόφιμα.
Εκλιπαρώ την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να σκληρύνει τη στάση της απέναντι στα κράτη μέλη. Τέλος, καλώ επίσης τους συναδέλφους να απορρίψουν τις άσχετες με αυτήν την έκθεση τροπολογίες που επιδιώκουν να υπερασπιστούν τις τοπικές ευρωπαϊκές πρακτικές κυνηγιού και θα αποδυναμώσουν αναπόφευκτα τις συστάσεις της.
 
  
MPphoto
 
 
  Nielson, Επιτροπή. (EN) Κύριε Πρόεδρε, όταν ετοιμάζαμε τη δήλωσή μου, δεν φανταστήκαμε να συμπεριλάβουμε την πτυχή του κυνηγιού στην Ευρώπη. Θεωρώ ότι αυτό βρίσκεται εκτός του πεδίου που θα περίμενε κανείς φυσιολογικά να καλύψει αυτή η πρωτοβουλία και συμφωνώ πλήρως με τον κ. De Rossa, τον κ. Corrie και με άλλους που μίλησαν για αυτήν την παρανόηση.
Έχουμε αρκετά προβλήματα με τα οποία πρέπει να καταπιαστούμε. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε κατά νου τις παρατηρήσεις που έκανε η κ. Mathieu και άλλοι σχετικά με το ότι το κυνήγι δεν είναι η μοναδική απειλή για αυτά τα είδη. Υπάρχουν δύο διαφορετικές πτυχές: αυτή της εσκεμμένης απειλής, που κινείται από την απληστία, και αυτή της απειλής που κινείται από την ανάγκη επιβίωσης των ανθρώπων. Και οι δύο είναι εξίσου επικίνδυνες για τα είδη για τα οποία μιλάμε.
Σε αυτήν τη συζήτηση βλέπω έναν παραλληλισμό με το δύσκολο ζήτημα της ανάγκης των Αφρικανών να αλλάξουν και να απομακρυνθούν από έναν ποιμενικό τρόπο ζωής, όπου περιπλανώνται στην ύπαιθρο βόσκοντας τα ζώα τους, αλλά στον οποίο υπάρχει μια ανισορροπία μεταξύ του αριθμού ανθρώπων και ζώων και των διαθέσιμων τετραγωνικών χιλιομέτρων. Είναι πολλοί αυτοί που δεν περιμένουν ότι η πίεση σχετικά με τη χρήση της γης, η οποία αντικατοπτρίζει την αστικοποίηση και την αύξηση του πληθυσμού, θα αποτελεί πρόβλημα σε ένα μέρος τόσο μεγάλο όσο η Αφρική.
Ωστόσο, εάν κοιτάξει κανείς τους περιβαλλοντικούς περιορισμούς, όπως η πρόσβαση στο νερό, η Αφρική δεν είναι τόσο μεγάλη. Η πίεση στα δάση είναι μια τέτοια συστημική, συνεχιζόμενη και δραματική πίεση που παρουσιάζει ίσως το μεγαλύτερο εμπόδιο για τη δημιουργία μιας βιώσιμης εναλλακτικής, διότι το ζήτημα έχει σχέση με τη φτώχεια και τα αληθινά προβλήματα. Πρέπει να αναπτύξουμε ισχυρό μέτωπο για την αντιμετώπιση του προβλήματος των αξιόποινων πράξεων που καθοδηγούνται από την απληστία. Η προσπάθεια να πείσουμε τις εταιρείες υλοτομίας να ενεργούν έννομα και να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς, και άρα να αναγνωριστούν ευρύτερα από τις κυβερνήσεις είναι μέρος της προσπάθειας δημιουργίας ενός ελάχιστου επιπέδου ευπρέπειας σε θέματα που σχετίζονται με τη δασοκομία στις αφρικανικές χώρες. Αυτό είναι σαφέστατα μέρος της δράσης και της πολιτικής μας.
Τέλος, υπάρχουν πολλές πτυχές που συνδέονται με το θέμα του εμπορίου. Μία από αυτές είναι πολύ απλά η δική μας δικαιολογημένη υπεράσπιση των υγειονομικών προτύπων. Σταματήσαμε τις εισαγωγές της πέρκας του Νείλου από τη λίμνη Βικτωρία για αρκετά χρόνια μέχρι να μπορέσουμε επιτυχώς –και αυτή είναι μία από τις αγαπημένες μου υποθέσεις– να δημιουργήσουμε έναν αποτελεσματικό φυτοϋγειονομικό έλεγχο. Οι εξαγωγές αυτές έχουν τώρα ξαναρχίσει και ξαναδημιουργήσαμε χιλιάδες θέσεις εργασίας σε μόνιμη βάση. Το θεωρώ λίγο παράξενο, ωστόσο, που δεν κάναμε κάτι παρόμοιο όσον αφορά το κρέας αγρίων ζώων. Αυτό που είπατε σε αυτήν τη συζήτηση είναι πολύ σωστό: ο ιός Έμπολα είναι μία απειλή και υπάρχουν πολλές άλλες πολύ δύσκολες πτυχές του εμπορίου αυτού που απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή. Παράλληλα, πολλοί άνθρωποι εξαρτούν την επιβίωσή τους από την ικανότητά τους να κυνηγούν και να τρώνε κρέας άγριων ζώων στο κανονικό, φυσιολογικό περιβάλλον τους. Πρέπει να το σεβαστούμε αυτό.
Κάναμε μια συζήτηση σχετικά με τη διαρροή εγκεφάλων. Ίσως μπορούμε να αρχίσουμε να συζητάμε για τη διαρροή πρωτεϊνών, όπου ο πειρασμός να εξοικειωθούμε με εξωτικές πρωτεΐνες πρέπει να αντισταθμίζεται με το να εστιάζουμε περισσότερο την προσοχή του κοινού στα σχετικά ζητήματα. Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Κοινοβούλιο και τον εισηγητή για αυτήν την πρωτοβουλία.
 
  
MPphoto
 
 
  Πρόεδρος. – Η συζήτηση έληξε.
Η ψηφοφορία θα διεξαχθεί αύριο στις 12 το μεσημέρι.
***
 
  
MPphoto
 
 
  Πρόεδρος. – Τον λόγο έχει ο κ. Ford για ένα προσωπικό ζήτημα, σύμφωνα με το άρθρο 122 του Κανονισμού.
 
  
MPphoto
 
 
  Ford (PSE). (EN) Κύριε Πρόεδρε, επί της διαδικασίας, υπονοήθηκε τόσο από την κ. Lambert όσο και από τον κ. Parish, με πιο έμμεσο τρόπο, ότι παραπλάνησα το Σώμα όταν ισχυρίστηκα ότι οι Ομάδες ΕΛΚ-ΕΔ, ΦΙΛ και ΠΡΣ/ΕΕΣ προσπάθησαν να μπλοκάρουν την έκθεση και να μην εμφανιστεί στην ημερήσια διάταξη. Ενώ δέχομαι τον προσωπικό ενθουσιασμό της κ. Lambert για την έκθεση αυτή και το γεγονός ότι εκείνη πρότεινε την εκπόνησή της, η κριτική μου αφορούσε τη στάση της Ομάδας της, καθώς και τη στάση των άλλων Ομάδων.
Το θέμα τέθηκε από τον Πρόεδρο της Επιτροπής Αναφορών σε μια συνεδρίαση της Διάσκεψης των Προέδρων κάποια στιγμή το προηγούμενο φθινόπωρο. Αντιτέθηκαν στο γεγονός ότι η Επιτροπή Αναφορών χρησιμοποίησε τον Κανονισμό για να συντάξει αυτήν την έκθεση. Το θέμα παραπέμφθηκε στη συνεδρίαση των προέδρων των πολιτικών ομάδων, όπου αρχικά η μόνη θετική ψήφος υπέρ της έκθεσης ήταν αυτή του κ. Barón Crespo από την Ομάδα ΕΣΚ. Χρειάστηκε πολύ μεγάλη παρασκηνιακή πίεση από τις άλλες Ομάδες για να πείσουν τους προέδρους τους να αλλάξουν γνώμη και να επιτρέψουν την εκπόνηση αυτής της έκθεσης για το σημαντικό ζήτημα που έχουμε ενώπιον μας σήμερα.