Πρόσφυγας σημαίνει λιποτάκτης...

"Η Συγχώρηση αυτού που σε έβλαψε, σε περιφρόνησε, σε διέβαλλε, σε επιβουλεύτηκε, σε εχθρεύτηκε (αδικώντας σε) καθ’ οιονδήποτε τρόπο είναι μια ανώτερη ηθική πράξη. Εξίσου υψηλή ηθική αξία έχει το να ζητήσει κάποιος ειλικρινή Συγχώρηση για τα δεινά που προκάλεσε (με τις πράξεις ή/και με την απραξία του) σε κάποιον άλλον. Με μια ΔΙΑΦΟΡΑ. Το δεύτερο έχει αξία ΜΟΝΟΝ όταν απευθύνεται σε κάποιον κατώτερο από πλευράς κοινωνικής/πολιτικής/οικονομικής ισχύος. Τι αξία μπορεί να έχει άραγε μια «Συγγνώμη» που απευθύνεται σε κάποιον «ανώτερο κοινωνικά» (και «ισχυρότερο») όπου εάν τολμήσεις να μην ζητήσεις «συγγνώμη» (συνοδευόμενο δε με πολλαπλάσια «αποκατάσταση» ζημιών) γι’ αυτά που του έκανες όταν ήταν «κατώτερος» μπορεί να σε συντρίψει «ανταποδοτικά» αλλά και «προς παραδειγματισμό» κάθε άλλου (κατώτερου αλλά και «ανώτερου») που θα αποτολμήσει τα ίδια;"

Τρίτη, 9 Δεκεμβρίου 2014

Ο κώδικας αξιών των πολεμιστών Σαολίν

Ο κώδικας αξιών των πολεμιστών Σαολίν - Γου Τε Σαολίν 武德少林寺 (Wǔ Dé Shàolín Sì)

Οι αρετές των πολεμιστών  - "Γου Τε" 武德 (Wǔ Dé) - είναι ένας κώδικας αξιών ο οποίος διέπει όλους τους μαθητευόμενους στο ναό Σαολίν. Γενικότερα πρόκειται για ένα σημαντικό σύνολο αρετών που αφορά όλους όσους μελετούν τις πολεμικές τέχνες.

Το συγκεκριμένο άρθρο βρίσκεται στο επίσημο δικτυακό τόπο του ναού Σαολίν της Γερμανίας http://shaolinkultur.at και περιγράφει τις αρχές που διδάσκονται μέσα στο ναό στην Κίνα. Ο στόχος είναι κάθε μαθητής των πολεμικών τεχνών να επιδιώξει να κατανοήσει και να καλλιεργήσει αυτές τις αρετές που περιγράφονται σ 'αυτό.
 
Οι "Θεμελιώδης Αρετές"
  • Συμπόνια 慈悲 (Cí Bēi)
    Η συμπόνια είναι ένα σημαντικό χαρακτηριστικό του ανθρώπινου χαρακτήρα – ένα συμπονετικό πρόσωπο που ανοίγει την καρδιά του στους ξένους σε περίπτωση που χρειαστεί - είναι μία από τις κύριες αρετές και ένα από τα καθήκοντα του βουδισμού Τσαν, που οι μαχητές με ήθος πρέπει να καλλιεργήσουν.
    Στο Βουδισμό, η συμπόνια ουσιαστικά είναι το αποτέλεσμα της διαλογιστικής ενόρασης και της εμπειρίας. Αυτό απαιτεί το σεβασμό για τη ζωή, δηλαδή τον σεβασμό προς τους άλλους. Έτσι, ο αληθινός μαχητής, αν και το σώμα του μοιάζει με ένα επικίνδυνο όπλο, στην πραγματικότητα έχει μια ήσυχη, συμπονετική καρδιά.

  • Αυτοέλεγχος 自制 (Zì Zhì)
    Ο αυτοέλεγχος είναι απαραίτητος για έναν μαχητή που εξασκείται στις πολεμικές τέχνες και έναν καλό αθλητή με σκοπό να αποφύγει έναν περιττό αγώνα και έτσι να κερδίσει μια αναπόφευκτη μάχη. Μόνο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να χρησιμοποιεί την αυτοάμυνα.
    Μόνο με την αυστηρή πειθαρχία και την αδιαλλαξία απέναντι στον εαυτό μας μπορούμε να κερδίσουμε το καλύτερο για εμάς και να επιτευχθεί ο τελικός στόχος που είναι η φώτιση.

  • Σεμνότητα (Μετριοφροσύνη) 谦虚 (Qiān Xū)
    Η σεμνότητα πρέπει να διακρίνει ένα μαθητή των πολεμικών τεχνών στο ναό Σαολίν. Η επίδειξη είναι κάτι ξένο προς αυτόν. Ένας σπουδαστής θα πρέπει να είναι ταπεινός απέναντι στους δασκάλους και τους εκπαιδευτές του μοναστηριού και να σέβεται την ιεραρχία του ναού στην οποία εντάσσεται. Αναλαμβάνει τα καθήκοντα που προορίζονται γι 'αυτόν και τα εκτελεί με όλη του τη δύναμη. Ό, τι κάνει, το κάνει με όλη του την καρδιά.
    Η ταπεινότητα που τον χαρακτηρίζει του επιτρέπει να μην υπερεκτιμά τις δυνατότητές του και ποτέ δεν υποτιμά τον αντίπαλό του.
 
Οι αρετές που πρέπει να αποκτηθούν

Στο ναό Σαολίν οι μαθητές πρέπει να καλλιεργήσουν διάφορες αρετές κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους στο δρόμο προς την αυτοκυριαρχία.
Αυτές οι γενικές αρετές χωρίζονται σε "Αρετές της Δράσης" που τις αναπτύσσουμε μέσω της εξάσκησης και σε "Αρετές του Νου" δηλαδή αυτές που φέρνουμε μέσα μας.
 
Οι "Αρετές της Δράσης"
  • Ταπεινότητα 谦虚 (Qiān Xū)
    Η ταπεινότητα μπορεί να προκύψει μόνο αν κάποιος είναι πρόθυμος να ελέγξει την περηφάνια του και μερικές φορές να την ξεπεράσει. Η ικανοποίηση των επιθυμιών κάποιου στέκονται πάνω από τις προσωπικές επιθυμίες.
    Ακόμη και ένας παλιός σπουδαστής του ναού Σαολίν θα πρέπει να θέσει τις ανάγκες και τις απαιτήσεις του ναού πάνω από τις προσωπικές επιθυμίες και τις ανάγκες του.
     
  • Σεβασμός 尊敬 (Zūn Jìng)
    Ο σεβασμός είναι το θεμέλιο όλων των σχέσεων με τους ανθρώπους, τα ζώα και όλα τα πράγματα. Αυτό περιλαμβάνει τον σεβασμό για τον εαυτό μας.
    Με όλα τα πράγματα που ασχολείται ένας μαθητευόμενος θα πρέπει να δείχνει σεβασμό. Όποιος δεν δείχνει σεβασμό για τη διδασκαλία και την καθοδήγηση από το ναό Σαολίν, δεν θα πρέπει να προχωρήσει περισσότερο στην τέχνη αυτή.
    Προσοχή: είναι πολύ σημαντικό επίσης η απόλυτη συμμόρφωση με τους κανόνες και την εθιμοτυπία. Αυτή είναι η βάση πάνω στην οποία λειτουργεί η κοινότητα του ναού Σαολίν.

  • Δικαιοσύνη 正义(Zhèng Yì)
    Η δικαιοσύνη είναι ένας τρόπος ζωής και αναφέρεται στο τι επιτρέπεται και τι δεν επιτρέπεται να κάνει κάποιος καθώς επίσης και στο τι είναι σωστό και τι όχι. Εδώ δεν μιλάμε τόσο για τα πολιτιστικά και κοινωνικά πρότυπα δικαιοσύνης αλλά για το σεβασμό και το αίσθημα ευθύνης που οφείλουμε προς όλους τους ανθρώπους και την φύση. Εκ τούτου, κάθε μαθητής του Σαολίν οφείλει να αναλαμβάνει την ευθύνη των πράξεών του.

  • Εμπιστοσύνη 信用 (Χìn Υòng)
    Η εμπιστοσύνη περιλαμβάνει εκτός του να είναι κανείς ο ίδιος αξιόπιστος αλλά και να είναι σε θέση να εμπιστευθεί τους άλλους. Κάθε μαθητής του Σαολίν θα πρέπει να αναπτύξει μια προσωπικότητα που μπορεί να εμπιστευθεί κάποιος άνευ όρων. Η εμπιστοσύνη είναι η βάση κάθε αληθινής φιλίας και κάθε ανθρώπινης σχέσης.
    Η εμπιστοσύνη είναι η βάση της οικογένειας του ναού Σαολίν. Για να λειτουργεί αρμονικά ο ναός θα πρέπει να υπάρχει εμπιστοσύνη ανάμεσα στους μαθητές, τους δασκάλους και τους εκπαιδευτές και με την σειρά του ο ηγούμενος να μπορεί να εμπιστευθεί όλους τους μαθητές του.

  • Αφοσίωση 忠诚 (Zhōng Chéng)
    Η πίστη και η αφοσίωση είναι το θεμέλιο της σχέσης και εμπιστοσύνης μέσα στην κοινότητα του ναού Σαολίν. Η αφοσίωση είναι ίσως η πιο σημαντική από όλες τις αρετές της δράσης. Αφοσίωση σημαίνει να πρεσβεύει ο σπουδαστής τις αξίες του ναού Σαολίν.
 
Οι  "Αρετές του Νου"
  • Θέληση 意志 (Yì Zhì)
    Ένας σημαντικός στόχος του ναού Σαολίν είναι να αναπτύξει μια ισχυρή θέληση στους μαθητές του μέσα από τις πολεμικές τέχνες. Κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο, έτσι ώστε οι στόχοι του μαθητή να μην χαθούν ποτέ από τα μάτια του κατά την διάρκεια της εξάσκησης των πολεμικών τεχνών.
    Είναι πολύ σημαντικό πλεονέκτημα να έχει κάποιος σπουδαστής σιδερένια θέληση, αλλά δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σε βάρος των άλλων μελών του ναού ή στον ίδιο το ναό καθώς επίσης και σε βάρος άλλων ανθρώπων.

  • Αντοχή 忍耐 (Rěn Nài)
    Αντοχή σημαίνει, ασταμάτητη πρακτική. Αυτό ισχύει τόσο για τις σωματικές όσο και τις ψυχικές δεξιότητες που αναπτύσσονται από τους μαθητευόμενους στο ναό Σαολίν.
    Η εμμονή είναι απαραίτητη προκειμένου να βελτιωθεί κάποιος στην τέχνη και σε όλα τα πράγματα. Ένα μέλος του ναού Σαολίν δεν σταματά ποτέ την προσπάθεια μέχρι η επιμονή να τον οδηγήσει στην ολοκλήρωση.

  • Επιμονή 轶力 (Yì Lì)
    Η επιμονή είναι το βασικό συστατικό της εργασίας με στόχο την γνώση. Η επιμονή βοηθά τους μαθητές να συνεχίσουν την προσπάθεια και να διορθώσουν τα λάθη τους. Μαθαίνουν μέσα από τα σφάλματα τους και δεν τους επιτρέπει την επανάληψη αυτών.
    Η επιμονή είναι αυτό που δεν επιτρέπει την κούραση σε έναν μαθητή του ναού Σαολίν και συνεχώς τον οδηγεί στην βελτίωση.

  • Υπομονή 耐心 (Nài Xīn)
    Η υπομονή είναι η αρετή που επιτρέπει στο μαθητή να συνεχίσει την προσπάθειά του ακόμη και αν δεν αναγνωρίζει την ουσία του τι κάνει ακόμη ή ο στόχος φαίνεται ανέφικτος. Η υπομονή επιτρέπει στον ασκούμενο  να συνεχίσει την πρόοδο του στην εκπαίδευσή του. Ακόμη κι αν δεν μπορεί να την αναγνωρίσει πρέπει να συνεχίσει να εργάζεται με τον εαυτό του μέχρι να φτάσει στην ολοκλήρωση των στόχων του.
    Η υπομονή είναι μία από τις πιο σημαντικές αρετές για τους μαθητές ούτως ώστε να μάθουν σωστά και ορθά, επίσης χρειάζεται στον δάσκαλο, για να καθοδηγήσει τους μαθητές του και να τους δώσει τη γνώση και την ορθή φροντίδα.

  • Θάρρος 勇敢 (Yǒng Gǎn)
    Το θάρρος είναι απαραίτητο για να μάθει ένας σπουδαστής τις πολεμικές τέχνες και να ενεργεί σωστά σε δύσκολες καταστάσεις. Οι μαθητές του Σαολίν συνεχώς εργάζονται για την βελτίωσή τους πάνω σε αυτόν τον τομέα.
    Το θάρρος δεν πρέπει να συγχέεται με το θράσος ή τον μη λογισμό του κινδύνου που έχει τις ρίζες του στα ανεξέλεγκτα συναισθήματα, την βλακεία ή τον φόβο. Το θάρρος δεν είναι η απουσία του φόβου, αλλά το ξεπέρασμα του.
Ο μεγάλος δάσκαλος Μποντιντάρμα, κατά την διάρκεια του 9χρονου διαλογισμού του, μαζί με την εξάσκηση του Τσαν 禅 (Zen) Βουδισμού, του Τσι Κουνγκ και του Κουνγκ Φου, θέσπισε και τον κώδικα ηθικής και δεοντολογίας του μαχητή του ναού Σαολίν.
 
Οι κανόνες αυτοί ήταν και εξακολουθούν να είναι μέχρι και σήμερα, σημαντική προϋπόθεση για την εκμάθηση και την υπεύθυνη χρήση των πολεμικών τεχνών. Ελέγχουν και  εξασφαλίζουν την ύπαρξη μιας καθαρής καρδιάς, χωρίς την οποία δεν μπορεί να προχωρήσει κάποιος στις πολεμικές τέχνες.
 
Απόδοση "Πηγή του Νεαρού Δάσους"