Πρόσφυγας σημαίνει λιποτάκτης...

"Η Συγχώρηση αυτού που σε έβλαψε, σε περιφρόνησε, σε διέβαλλε, σε επιβουλεύτηκε, σε εχθρεύτηκε (αδικώντας σε) καθ’ οιονδήποτε τρόπο είναι μια ανώτερη ηθική πράξη. Εξίσου υψηλή ηθική αξία έχει το να ζητήσει κάποιος ειλικρινή Συγχώρηση για τα δεινά που προκάλεσε (με τις πράξεις ή/και με την απραξία του) σε κάποιον άλλον. Με μια ΔΙΑΦΟΡΑ. Το δεύτερο έχει αξία ΜΟΝΟΝ όταν απευθύνεται σε κάποιον κατώτερο από πλευράς κοινωνικής/πολιτικής/οικονομικής ισχύος. Τι αξία μπορεί να έχει άραγε μια «Συγγνώμη» που απευθύνεται σε κάποιον «ανώτερο κοινωνικά» (και «ισχυρότερο») όπου εάν τολμήσεις να μην ζητήσεις «συγγνώμη» (συνοδευόμενο δε με πολλαπλάσια «αποκατάσταση» ζημιών) γι’ αυτά που του έκανες όταν ήταν «κατώτερος» μπορεί να σε συντρίψει «ανταποδοτικά» αλλά και «προς παραδειγματισμό» κάθε άλλου (κατώτερου αλλά και «ανώτερου») που θα αποτολμήσει τα ίδια;"

Τρίτη, 13 Οκτωβρίου 2015

ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ - Μια συζήτηση γύρω από τη δημιουργική γραφή



Χριστίνα Δρούζα

Διδάσκεται η λογοτεχνία; Ένας συγγραφέας χρειάζεται να παρακολουθήσει εξειδικευμένα σεμινάρια προκειμένου να γράψει ένα μυθιστόρημα; Ένα διήγημα; Οι γνώμες διχάζονται.

Προφανώς κι ένα απλό κείμενο, μια συνηθισμένη (ή λιγότερο συνηθισμένη) ιστορία μπορεί να γράψει ο οποιοσδήποτε γνωρίζει γραφή και ανάγνωση. 

Τι είναι όμως εκείνο που χαρακτηρίζει ένα λογοτεχνικό έργο; Και πώς μπορεί να κατακτήσει κανείς τα μυστικά της συγγραφικής τέχνης; Ο λόγος στους συγγραφείς που διδάσκουν λογοτεχνική γραφή.
Πριν από μερικά χρόνια, πιο συγκεκριμένα τον Ιούνιο του 2011, η διαδικτυακή πύλη για τις ιδέες, τον πολιτισμό και το βιβλίο «Bookpress.gr» είχε κάνει μια δημοσκόπηση που αφορούσε τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής. 

 Οι απαντήσεις που δόθηκαν εκφράζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τη συζήτηση που γίνεται γύρω από την δημιουργική γραφή η οποία τα τελευταία χρόνια γνωρίζει μεγάλη άνθηση και στη χώρα μας, μέσα από το πλήθος των σεμιναρίων που διοργανώνουν εκδοτικοί οίκοι, βιβλιοπωλεία, χώροι πολιτισμού και εκπαιδευτικά ιδρύματα. 

 Πρόκειται για μια νέα μόδα που θα περάσει; Είναι μια ανάγκη των βιβλιόφιλων να εκφραστούν διαφορετικά; 

Μήπως είναι μια αναζήτηση διεξόδου από την κρίση που ταλανίζει τους πάντες; Μια μορφή ψυχοθεραπείας μέσω της γραφής; 

Ή μήπως πρόκειται για έναν εύκολο τρόπο συγγραφικής και εκδοτικής δικτύωσης;

Συγκεντρώσαμε εδώ τις δημοφιλέστερες απαντήσεις στη δημοσκόπηση της «Bookpress» και στη συνέχεια ζητήσαμε από τους υπεύθυνους των σεμιναρίων να τις σχολιάσουν:

Σχολιάζει ο συγγραφέας Άρης Μαραγκόπουλος

1. Τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής δεν ωφελούν σε τίποτε. Η λογοτεχνική γραφή δεν διδάσκεται.
Το ραδιοφωνικό σποτ των σεμιναρίων μας λέει: «Γίνεται κανείς σε είκοσι ώρες συγγραφέας; Ούτε σε χίλιες δεν γίνεται. Τότε γιατί ένα σεμινάριο για γραφή και ανάγνωση; Επειδή σε είκοσι ώρες μαθαίνεις τα βασικά: τη διαφορά ανάμεσα στο γράφω και στο συγγράφω, στο διαβάζω και στο ψευτοδιαβάζω, στην ιστορία και στην ιστοριούλα.» 

Αυτή είναι η αλήθεια. Αυτό το όφελος, τουλάχιστον από το δικό μας σεμινάριο. Τίποτε λιγότερο απ' αυτό, τίποτε περισσότερο απ' αυτό. Στο σεμινάριο ο αναγνώστης / μαθητής μπαίνει για λίγο στον ρόλο του συγγραφέα. Όπως, ας πούμε, θα ήταν, αν μπορούσε για λίγο, να μπει στον ρόλο του πρωθυπουργού. Η εμπειρία, στο δικό μας, πάντα, σεμινάριο επιφυλάσσει παρόμοιες εκπλήξεις. Αν είναι πειστική, όλοι οι δρόμοι είναι ανοιχτοί στον αναγνώστη / μαθητή.

2. Εξαρτάται από τον δάσκαλο. Ο καλό δάσκαλος μπορεί να εμπνεύσει.

Ο καλός δάσκαλος μπορεί να εμπνεύσει τους πάντες και τα πάντα. Αλλά πολλοί συγγραφείς (καλοί ή κακοί αδιάφορο) δεν είναι καλοί δάσκαλοι. Αυτό σημαίνει:

 δεν ενδιαφέρονται να κατανοήσουν το υλικό των διψασμένων υποψηφίων συγγραφέων που διαχειρίζονται· δεν είναι σε θέση να μετατρέψουν την όποια γνώση τους σε διδακτική ύλη· σπαταλάνε τον διδακτικό χρόνο σε ανούσιες και άκαρπες συζητήσεις γενικολογώντας ή, το χειρότερο, μιλώντας για τον εαυτό τους ή, ακόμα, βάζοντας ασκήσεις εκεί, στην τάξη· εργάζονται χωρίς συγκεκριμένο πρόγραμμα· αγνοούν την ιστορία της νεοελληνικής και της παγκόσμιας λογοτεχνίας· αδιαφορούν για τις επί μέρους τεχνικές της γραφής (και της ανάγνωσης) και τις αντικαθιστούν με αόριστες συμβουλές που είναι, περίπου, αδύνατον να εφαρμοστούν κλπ., κλπ. 

Οι κακοί συγγραφείς, κατά κανόνα, είναι και κακοί δάσκαλοι, θυμίζουν γερασμένους φιλόλογους του γυμνασίου.

3. Σπουδαίοι συγγραφείς έχουν πάρει μέρος σε σεμινάρια δημιουργικής γραφής.
Αυτό είναι η απόλυτη (ελληνικότατη) απάτη. Οι σπουδαίοι ξένοι (και μόνον ξένοι) αγγλοσάξωνες (και μόνον αγγλοσάξωνες) συγγραφείς ΔΕΝ έκαναν απλώς σεμινάρια δημιουργικής γραφής. Παρακολούθησαν πανεπιστημιακές σπουδές με αυτό το αντικείμενο. 

Σ' αυτές τις χώρες, αυτών των συγγραφέων, το creative writing δεν είναι ένα bonusή, έστω, ένα majorσπουδών, δεν είναι ένα σεμινάριο κάποιων ωρών, είναι ένα πλήρεςcurriculumπανεπιστημιακών μαθημάτων στο πλαίσιο ανθρωπιστικών σπουδών όπως η φιλολογία, η λογοτεχνία, η συγκριτολογία, η γλωσσολογία κλπ. 

Αποτελεί, με άλλα λόγια, αυτόνομη πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδή με τις ανάλογες απαιτήσεις. 

Επομένως είναι τρελή απάτη: 

Ι. Να κάνουμε λόγο για διδασκαλία creative writing σε σεμινάρια μερικών ωρών, 

II. Nα χρησιμοποιούμε ως marketing teaser το γεγονός των σπουδών ξένων, γνωστών συγγραφέων, σε παν/κές σχολές creative writing. 

Γι' αυτό και το δικό μας σεμινάριο ονομάζεται, πολύ συνειδητά, «Read and Write», Σεμινάριο για την τέχνη της γραφής και της ανάγνωσης.

4. Τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής βοηθούν τους συμμετέχοντες να γίνουν καλύτεροι αναγνώστες.
Αυτό ισχύει αποκλειστικώς στην περίπτωση που το σεμινάριο διδάσκει επίσης την ανάγνωση. Διδάσκω την ανάγνωση δεν σημαίνει «διαβάστε αυτό το κείμενο και ελάτε να το συζητήσουμε». 

Η διδασκαλία της ανάγνωσης είναι μια παράλληλη διδακτική δημιουργία με εκείνη της γραφής. 

Επαναλαμβάνω: παράλληλη. Διαφορετικά το σεμινάριο καταντάει γυμνασιακό φιλολογικό μάθημα, το ίδιο ανούσιο όπως εκείνο. 

Το σεμινάριο που καταφέρνει να διαβάζει τα κείμενα από τη μεριά των συγγραφέων και της εποχής τους, το σεμινάριο που διαβάζει εξαντλητικά τα κείμενα από την πλευρά των αφηγηματικών τεχνικών τους, το σεμινάριο που αποδομεί σε βάθος και ανα-σκευάζει τα δόκιμα κείμενα με τη δημιουργική συμμετοχή των ενδιαφερομένων έχει πιθανότητες να φωτίσει την ανάγνωση των αναγνωστών / μαθητών του.

5. Τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής καταστρέφουν τα πηγαία ταλέντα αλλά βοηθούν όσους γράφουν με «συνταγές».
Αν το σεμινάριο διδάσκει συμβατικές «συνταγές», συνταγογραφημένα κείμενα θα εισπράξει. 

Αν, αντιθέτως, το σεμινάριο λειτουργεί με βάση τα κριτήρια που αναφέρθηκαν σε όλα τα παραπάνω σημεία, θα το αποφύγει. 

Κάτι ακόμα: δεν υπάρχουν συνταγές. Κακές απομιμήσεις, ναι, υπάρχουν. 

Κακές «διορθώσεις» ασκήσεων, που επιβάλλουν προγραμματική στάση απέναντι στην γραφή, ναι, υπάρχουν. 

Κακή διδασκαλία που αποφεύγει τις αδυναμίες της επιβάλλοντας άκαμπτα, κακοχωνεμένα σχήματα, ναι, και αυτή υπάρχει. 

Αλλά δεν είναι εκεί το πρόβλημα των σεμιναρίων που κρύβει η λέξη «συνταγές». 

Το βασικό πρόβλημα συνδέεται με τη φαντασίωση των υποψήφιων συγγραφέων που, στην πραγματικότητα, επιθυμούν διακαώς τη συνταγή της επιτυχίας. 

Το κακό σεμινάριο τρέφει αυτή τη φαντασίωση. Εύκολα. Άνετα. Βολικά για όλα τα μέρη. 

Το σωστό σεμινάριο από την πρώτη στιγμή σπεύδει να διαλύσει αυτή την άρρωστη φαντασίωση των υποψήφιων συγγραφέων / μαθητών του. 

Όσο για τα «πηγαία ταλέντα»: η εμπειρία δείχνει ότι, αν πραγματικά έχουν ικανότητες, η μεθοδική διδασκαλία τούς επιτρέπει να αποκτήσουν την αναγκαία αυτογνωσία.

6. Τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής κάνουν τους κακούς συγγραφείς μέτριους, τους μέτριους καλούς και τους καλούς καλύτερους.
Αυτή η θέση δεν αφορά την ελληνική εμπειρία των σχετικών σεμιναρίων. Για τον απλό λόγο ότι, κατά κανόνα, δεν τα παρακολουθούν ούτε κακοί, ούτε μέτριοι, ούτε καλοί νέοι συγγραφείς – ενώ οι περισσότεροι από αυτούς θα έπρεπε. 

Το σεμινάριο, για όποιον έχει πραγματικά όρεξη να δουλέψει, τον βοηθάει να δουλέψει κι άλλο, να προχωρήσει κι άλλο, με δυο λόγια να αναμετρηθεί στην αγορά της τέχνης του λόγου. 

Το σεμινάριο είναι μια μικρή αγορά. Σου επιτρέπει, οφείλει να σου επιτρέπει, να συγκρίνεις και να συγκριθείς. 

Είναι μια μικρή, ας πούμε πειραματική αγορά, για τον νέο, υποψήφιο συγγραφέα. Το πρώτο βήμα για να τολμήσει το επόμενο. Τίποτε παραπάνω. 

Αυτό είναι ήδη σημαντικό για κάποιον που θέλει να δοκιμάσει και να δοκιμαστεί στη μεγάλη αγορά της τέχνης λόγου.

7. Τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής σε βοηθούν να κερδίσεις χρόνο, αλλά δεν σε κάνουν καλύτερο συγγραφέα.
«Να κερδίσεις χρόνο». Κι αυτό το σχόλιο έχει ξενική προέλευση: προέρχεται από τον παγκοσμιοποιημένο χώρο του Fast food / fast read / fast fuck. 

Ο συγγραφέας παλεύει όλη του τη ζωή με τον χρόνο. Δεν υπάρχει πιο πολύτιμο αγαθό για τον συγγραφέα. 

Ο συγγραφέας γράφει 24 ώρες το 24ωρο. Ο συγγραφέας δεν ενδιαφέρεται, με τίποτε, να κερδίσει χρόνο. O συγγραφέας σπαταλάει συνέχεια τον χρόνο. Ο συγγραφέας κατατρώει τον χρόνο, λυμαίνεται τον χρόνο, σκοτώνεται με τον χρόνο, προσπαθεί να νικήσει τον χρόνο. 

Ο ικανός συγγραφέας ταυτίζεται με τον ικανό, τον επαρκή αναγνώστη / εραστή. Γνωρίζει ότι οι μεγάλες ηδονές κερδίζονται στον αργό, στον πολύ αργό χρόνο. 

Και, επιτέλους, όχι: δεν παρακολουθείς σεμινάριο για να κερδίσεις χρόνο. Αλίμονο. 

Πηγαίνεις για να γνωρίσεις, σ' αυτή τη μικρή αγορά της τέχνης του λόγου, όχι αν είσαι καλός ή κακός συγγραφέας (γεγονός που, εξάλλου, το αποφασίζει ο άτεγκτος χρόνος…) αλλά αν είσαι δυνάμει συγγραφέας.

*Ο Άρης Μαραγκόπουλος είναι εκδότης του Τόπου, υπεύθυνος για το σεμινάριο «Γραφή και Ανάγνωση» του εκδοτικού οίκου
ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Μια συζήτηση γύρω από τη δημιουργική γραφή

Σχολιάζει ο συγγραφέας Κώστας Κατσουλάρης

1. Τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής δεν ωφελούν σε τίποτε. Η λογοτεχνική γραφή δεν διδάσκεται.
Πράγματι, δεν πιστεύω ότι η λογοτεχνική γραφή «διδάσκεται», με τη στενή έννοια. 

Η λογοτεχνία είναι ένα τόσο ευρύ πεδίο, τόσο ρευστό και διαρκώς υπό μετεξέλιξη, ώστε είναι λάθος να προσπαθεί κανείς να την στριμώξει στον στενό κορσέ ενός «γνωστικού αντικειμένου». 

Για τους ίδιους λόγους, αν εμφορούνται από ανοιχτό και δημιουργικό πνεύμα, μπορεί να αποδειχτούν πολύ ωφέλιμα για πολλούς ανθρώπους.

2. Εξαρτάται από τον δάσκαλο. Ο καλό δάσκαλος μπορεί να εμπνεύσει.
Ο ρόλος του δασκάλου είναι σε κάθε περίπτωση κομβικός. Ακόμη κι ένας μαθηματικός –για να πάρω το παράδειγμα του πιο «στέρεου» γνωστικού αντικειμένου– μπορεί να κάνει το παιδί σας να σιχαθεί τα μαθηματικά ή να διαμορφώσει εντελώς λάθος άποψη γι’ αυτά. 

Στην περίπτωση της λογοτεχνίας, κακός δάσκαλος είναι πρώτα απ’ όλα αυτός που περιορίζει τους ορίζοντες των μαθητών του, που προσπαθεί να πουλήσει «συνταγές επιτυχίας» εξαιτίας της αμηχανίας του μπροστά στην πολυπλοκότητα –ή και τη μαγεία, θα έλεγα– του λογοτεχνικού φαινομένου. 

Κακός δάσκαλος είναι επίσης κι ο δάσκαλος-γκουρού, αυτός που προσπαθεί να ασκήσει γοητεία στους άλλους, να τους θέσει υπό τον έλεγχό του, διαμορφώνοντας μια κουστωδία θαυμαστών με αμβλυμμένη κριτική ικανότητα. 

Ο καλός δάσκαλος, αντίθετα, διδάσκει ελευθερία, αλλά με μέθοδο και ήθος.

3. Σπουδαίοι συγγραφείς έχουν πάρει μέρος σε σεμινάρια δημιουργικής γραφής.
Στο εξωτερικό, κυρίως στις ΗΠΑ καις τη Μ. Βρετανία, το να συμμετέχει κανείς, τη μια στιγμή ή την άλλη, σε κάποια τάξη «δημιουργικής γραφής» είναι πολύ σύνηθες και το έχουν κάνει αρκετοί καταξιωμένοι πλέον συγγραφείς. 

Ουδείς ισχυρίζεται ότι «έγιναν συγγραφείς» επειδή παρακολούθησαν αυτά τα μαθήματα, αλλά και ουδείς τους στιγμάτισε ή τους ειρωνεύτηκε γι’ αυτό.

4. Τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής βοηθούν τους συμμετέχοντες να γίνουν καλύτεροι αναγνώστες.
Αυτό, αν θέλετε, είναι το μόνο βέβαιο σε αυτή τη διαδικασία. Είναι όμως η άλλη όψη του ενός και του αυτού νομίσματος. Ο συγγραφέας είναι πρώτα απ’ όλα ένας παθιασμένος αναγνώστης.

5. Τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής καταστρέφουν τα πηγαία ταλέντα αλλά βοηθούν όσους γράφουν με «συνταγές».
Ανοησίες. Τα πηγαία ταλέντα κινδυνεύουν μόνο από την τεμπελιά και την έπαρση. Όσο για τις «συνταγές», τις διακινούν κακοί έως μέτριοι συγγραφείς και από αυτές έλκονται μόνο οι κακοί και οι μέτριοι.

6. Κάνουν τους κακούς συγγραφείς μέτριους, τους μέτριους καλούς και τους καλούς καλύτερους.
Συνήθως έτσι συμβαίνει. Ο πολύ καλός πιθανότατα θα βρει από μόνος του το δρόμο του, αν και υπάρχει μεγάλη «βιοποικιλότητα» στην κοινότητα των ανθρώπων που έχουν κατά καιρούς περάσει από σεμινάρια δημιουργικής γραφής.

7. Τα σεμινάρια δημιουργικής γραφής σε βοηθούν να κερδίσεις χρόνο, αλλά δεν σε κάνουν καλύτερο συγγραφέα.
Δεν είμαι βέβαιος για την έννοια του «κερδίζω χρόνο» σε ό,τι αφορά τη συγγραφή. Το μονοπάτι αυτό πρέπει να το περπατήσεις μόνος σου και να τους δώσεις όλο το χρόνο που απαιτείται. Όσο για το δεύτερο σκέλος, νομίζω απαντήθηκε πιο πάνω: μπορούν να σε βελτιώσουν, αλλά οβιδιακές μεταμορφώσεις ας μην αναμένονται.

O Κώστας Κατσουλάρης είναι υπεύθυνος των σεμιναρίων λογοτεχνικής γραφής στο Dasein Lab
Ανακαλύπτοντας τα μυστικά της συγγραφικής τέχνης

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
Ανακαλύπτοντας τα μυστικά της συγγραφικής τέχνης

Η οικονομική κρίση που αντιμετωπίζει η χώρα μας τα τελευταία χρόνια δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστο τον χώρο του βιβλίου που μοιάζει να δοκιμάζει τα όρια της αντοχής του: ο κύκλος εργασιών των εκδοτών συρρικνώνεται, εκδοτικοί οίκοι διακόπτουν επ' αόριστον τη λειτουργία τους, μικρά βιβλιοπωλεία κλείνουν, αναγνώστες απομακρύνονται από τα παραδοσιακά βιβλιοπωλεία , παζάρια βιβλίων ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια σε κάθε γωνιά της πόλης.

Ωστόσο, τα εργαστήρια δημιουργικής γραφής φαίνεται να ανθίζουν: Εκδοτικοί οίκοι, βιβλιοπωλεία και χώροι πολιτισμού διοργανώνουν σεμινάρια με στόχο να ξεκλειδώσουν τα μυστικά της συγγραφικής τέχνης. Φαίνεται πως ο χώρος του βιβλίου έχει βρει τον τρόπο να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες των ημερών κοιτάζοντας προς το μέλλον, με την ελπίδα πως η λογοτεχνική ζωή θα καρποφορήσει, δίνοντας μας όχι μόνο αξιόλογους συγγραφείς αλλά και πιο ώριμους αναγνώστες.

Τα μαθήματα δημιουργικής γραφής απευθύνονται όχι μόνο σε επίδοξους συγγραφείς, αλλά και σε εκείνους τους βιβλιόφιλους που επιθυμούν να έρθουν σε μια πιο στενή επαφή με τα λογοτεχνικά κείμενα. 

Οι επιλογές είναι πολλές και καλύπτουν όχι μόνο τα μεγάλα λογοτεχνικά είδη, όπως το μυθιστόρημα, το διήγημα και η ποίηση, αλλά και επιμέρους θέματα όπως το αστυνομικό μυθιστόρημα, το παιδικό βιβλίο, το εφηβικό μυθιστόρημα. 

Στα εργαστήρια διδάσκουν καταξιωμένοι συγγραφείς με μεγάλη αγάπη για τη λογοτεχνία και διάθεση να μεταδώσουν την εμπειρία και την τέχνη τους. Τα μαθήματα γίνονται με φυσική παρουσία δασκάλων και μαθητών αλλά υπάρχει και η δυνατότητα μαθημάτων εξ αποστάσεως. 

 Παρουσιάζουμε εδώ μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα σεμινάρια που μπορεί κανείς να παρακολουθήσει στην Αθήνα:

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ στον Ιανό
Τα εργαστήρια δημιουργικής γραφής ξεκίνησαν στον Ιανό την άνοιξη του 2013 και συνεχίζονται με μεγάλη επιτυχία δύο φορές τον χρόνο. Τα σεμινάρια του Ιανού προσφέρουν αρκετές επιλογές που καλύπτουν όχι μόνο την τέχνη της γραφής αλλά και τον χώρο του βιβλίου γενικότερα. Πιο συγκεκριμένα:
Εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής
Διήγημα και Νουβέλα: «Ξεκλειδώνοντας τη μικρή φόρμα»
Διδάσκει ο συγγραφέας Χρήστος Οικονόμου
Διάρκεια: 30 ώρες
Κόστος: 300 € (έκπτωση σε φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων)
Μυθιστόρημα: «Κλειδιά και αντικλείδια»
Διδάσκει η συγγραφέας Ρέα Γαλανάκη
Διάρκεια: 30 ώρες
Κόστος: 300 € (έκπτωση σε φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων)

Η αστυνομική αφήγηση και τα μυστικά της
Διδάσκει ο συγγραφέας Ανδρέας Αποστολίδης
Διάρκεια: 30 ώρες
Κόστος: 300 € (έκπτωση σε φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων)
Πρώτο βήμα στην ποίηση
Διδάσκει ο ποιητής Στρατής Πασχάλης
Διάρκεια: 30 ώρες
Κόστος: 300 € (έκπτωση σε φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων)
Παιδικό και νεανικό βιβλίο: «Ο κοντορεβυθούλης της λογοτεχνίας »
Διδάσκουν οι συγγραφείς Μαρία Αγγελίδου και Ελένη Σβορώνου
Διάρκεια: 2 ενότητες των 18 ωρών
Κόστος: 170 € για κάθε ενότητα (έκπτωση σε φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων)

Ο Ιανός διοργανώνει επίσης σεμινάρια διόρθωσης και επιμέλειας κειμένων, καθώς και ένα εργαστήριο εικονογράφησης με τον γνωστό εικονογράφο Σβετλίν . Όλα τα σεμινάρια πραγματοποιούνται στον χώρο του Ιανού (Σταδίου 24, Αθήνα). Όσοι δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τα σεμινάρια από κοντά μπορούν να ακολουθήσουν το πρόγραμμα που τους ενδιαφέρει μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας (e-learning).
Η παρουσίαση των θεματικών κύκλων των Εργαστηρίων θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 31.10.2015, στις 12:00, στον Ιανό (Σταδίου 24, Αθήνα)

ΣΧΟΛΗ στις Εκδόσεις Πατάκη
Για μια ακόμη χρονιά, οι εκδόσεις Πατάκη διοργανώνουν μια σειρά σεμιναρίων όπου καταξιωμένοι συγγραφείς, έμπειροι δάσκαλοι και ειδικευμένοι επαγγελματίες από τον χώρο του βιβλίου αναλαμβάνουν να μοιραστούν με τους μαθητές τα μυστικά και να τους παρασύρουν στη συναρπαστική περιπέτεια της γραφής. Το φθινόπωρο του 2015, η ομάδα δημιουργικής γραφής θα απαρτίζεται από παλιούς και νέους διδάσκοντες.

Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής
Διήγημα
Διδάσκει ο συγγραφέας Μισέλ Φάις
Διάρκεια: 30 ώρες
Κόστος: 340 € (έκπτωση σε φοιτητές, άνεργους και παλαιούς μαθητές)
Διήγημα για προχωρημένους
Διδάσκει ο συγγραφέας Μισέλ Φάις
Διάρκεια: 30 ώρες
Κόστος: 340 € (έκπτωση σε φοιτητές, άνεργους και παλαιούς μαθητές)
Ποίηση
Διδάσκει ο ποιητής Χάρης Βλαβιανός
Διάρκεια: 30 ώρες
Κόστος: 340 € (έκπτωση σε φοιτητές, άνεργους και παλαιούς μαθητές)
Ποίηση για προχωρημένους
Διδάσκει ο ποιητής Χάρης Βλαβιανός
Διάρκεια: 30 ώρες
Κόστος: 340 € (έκπτωση σε φοιτητές, άνεργους και παλαιούς μαθητές)

Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής / Μικρή Σχολή
«Όροι και κανόνες στη σκακιέρα της μυθοπλασίας»
Διδάσκει η συγγραφέας Μάρω Δούκα
Διάρκεια: 15 ώρες (5 τρίωρες συναντήσεις)
Κόστος: 160 ευρώ
Μυθιστόρημα
Διδάσκει ο συγγραφέας Χρήστος Χωμενίδης
Διάρκεια: 15 ώρες (5 τρίωρες συναντήσεις)
Κόστος: 160 ευρώ
Παιδική λογοτεχνία
Διδάσκει ο συγγραφέας Βαγγέλης Ηλιόπουλος
Διάρκεια: 15 ώρες (5 τρίωρες συναντήσεις)
Κόστος: 160 ευρώ

Οι εκδόσεις Πατάκη έχουν προγραμματίσει, επίσης, εργαστήριο επιμέλειας κειμένων με τον Κώστα Σταμάτη. Όλα τα σεμινάρια πραγματοποιούνται στο κτίριο των εκδόσεων Πατάκη (Παναγή Τσαλδάρη 38, Αθήνα) Οι εκδόσεις Πατάκη δίνουν τη δυνατότητα σε όσους δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τα σεμινάρια από κοντά να ακολουθήσουν το πρόγραμμα που τους ενδιαφέρει μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας (e-learning).
Η παρουσίαση των θεματικών κύκλων της Σχολής Πατάκη θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 17.10.2015, στις 12:00, στο βιβλιοπωλείο Πατάκη (Ακαδημίας 65), Αθήνα

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Ο Πολυχώρος των εκδόσεων Μεταίχμιο είναι ένα πιστοποιημένο Κέντρο Διά Βίου Μάθησης Επιπέδου 1 (Κε.Δι.Βι.Μ.1) που διοργανώνει σεμινάρια δημιουργικής γραφής και επιμέλειας κειμένων τα τελευταία εννέα χρόνια. Το φετινό πρόγραμμα εμπλουτίζεται με ένα εργαστήριο δημιουργικής γραφής για εκπαιδευτικούς και τρία διαφορετικά σεμινάρια με αντικείμενο την παραγωγής ραδιοφωνικών εκπομπών.

Εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής : Μυθιστόρημα / Διήγημα
«Στόχος του εργαστηρίου είναι η εξοικείωση με όλες εκείνες τις προϋποθέσεις και τις τεχνικές που απαιτεί η συγγραφή ενός λογοτεχνικού έργου. Με άξονα τα κείμενα των συμμετεχόντων αναλύεται βήμα βήμα η πορεία από την αρχική σύλληψη ως την πλήρη ανάπτυξή της»
Διδάσκει ο συγγραφέας Κωνσταντίνος Τζαμιώτης
Διάρκεια: 24 ώρες (8 συναντήσεις)
Κόστος: 260 ευρώ (ειδικές τιμές σε φοιτητές και άνεργους)
Έναρξη σεμιναρίου: Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2015

Εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής : Παιδικό βιβλίο
«Στη διάρκεια του σεμιναρίου οι θα διαβάσουν, θα γράψουν, θα σβήσουν. Κυρίως όμως θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στα Τι, στα Πώς και στα Γιατί που θα προκύψουν»
Διδάσκει η συγγραφέας Ιωάννα Μπαμπέτα
Διάρκεια: 20 ώρες (8 συναντήσεις)
Κόστος: 180 ευρώ (ειδικές τιμές σε φοιτητές και άνεργους)
Έναρξη σεμιναρίου: Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2015

Εργαστήριο: Η δημιουργική γραφή στο σχολείο. Μαθαίνουμε παίζοντας
«Το εργαστήριο αυτό απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που ενδιαφέρονται να εντάξουν τη δημιουργική γραφή στη διδασκαλία τους. Στόχος είναι να δοθεί μια πρώτη γεύση, ένα αλφαβητάριο τεχνικής, και να παρουσιαστούν ασκήσεις και δραστηριότητες που αφορούν την παραγωγή γραπτού λόγου στη σχολική τάξη»
Διδάσκει η συγγραφέας Σοφία Νικολαΐδου
Διάρκεια: 5 ώρες
Κόστος: 55 ευρώ
Έναρξη σεμιναρίου: Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2015

Οι εκδόσεις Μεταίχμιο διοργανώνουν επίσης ένα σεμινάριο κατάρτισης επιμελητών-διορθωτών το οποίο διευθύνει η καθηγήτρια γλωσσολογίας Άννα Ιορδανίδου, καθώς κι ένα σεμινάριο παραγωγής ραδιοφωνικών εκπομπών με εισηγητές τον Δημήτρη Σούλτα, τον Χρίστο Χαραλαμπόπουλο και την Κλαούντια Μάτολα. Όλα τα σεμινάρια πραγματοποιούνται στον Πολυχώρο των εκδόσεων Μεταίχμιο (Ιπποκράτους 118, Αθήνα). Υπάρχει η δυνατότητα συμμετοχής μέσω του προγράμματος επαγγελματικής κατάρτισης εργαζομένων ΛΑΕΚ 0,45%.


ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΕΔΡΟΣ
Ο εκδοτικός οίκος Κέδρος διοργανώνει φέτος μαθήματα δημιουργικής γραφής με εισηγητή τον συγγραφέα Γιώργο Ξενάριο.

«Ξέρουμε να διαβάζουμε, ήρθε η στιγμή να μάθουμε και να γράφουμε»
«Πώς γράφεται ένα μυθιστόρημα; Υπάρχουν κανόνες στη σύνθεσή του ή, μήπως, ο μόνος κανόνας είναι η ανυπαρξία κανόνων; Ποιοι αφηγηματικοί μηχανισμοί το υποστηρίζουν; Ποιος ο ρόλος των προσώπων-ηρώων; Πώς από την αρχική ιδέα φτάνουμε στο πραγματωμένο, ολοκληρωμένο κείμενο»
Διδάσκει ο συγγραφέας Γιώργος Ξενάριος
Διάρκεια: 20 ώρες (10 συναντήσεις)
Έναρξη σεμιναρίου: Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015.
Όλες οι συναντήσεις θα γίνουν στο πατάρι του βιβλιοπωλείου Κέδρος (Γ. Γενναδίου 3, Αθήνα)


ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΠΟΣ
Οι εκδόσεις Τόπος, διοργανώνου για μια ακόμη χρονιά, ένα σεμινάριο για την Τέχνη της Γραφής με εισηγητή τον συγγραφέα και εκδότη του Τόπου Άρη Μαραγκόπουλο. Το σεμινάριο πραγματοποιείται δυο φορές τον χρόνο (άνοιξη και φθινόπωρο).

«Γραφή και Ανάγνωση»
«Το σεμινάριο αυτό απευθύνεται σε όσους η λογοτεχνία αποτελεί κομμάτι της καθημερινότητάς τους. Σε όσους θέλουν να αξιοποιήσουν την υπάρχουσα εμπειρία τους στη γραφή και την ανάγνωση της λογοτεχνίας. Σε όσους θέλουν σοβαρά να μυηθούν στα μυστικά και στην απόλαυση αυτής της τέχνης. Σε όσους, κυρίως, αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο να γράψουν λογοτεχνικό κείμενο».
Διδάσκει ο συγγραφέας, εκδότης και κριτικός λογοτεχνίας, Άρης Μαραγκόπουλος
Διάρκεια: 20 ώρες (7 εβδομαδιαίες συναντήσεις)
Κόστος: 280 ευρώ (ειδικές τιμές για φοιτητές και άνεργους)
Έναρξη σεμιναρίου: Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2015.
Όλες οι συναντήσεις θα γίνουν στον χώρο του εκδοτικού οίκου (Πλαπούτα 2 & Καλλιδρομίου, Αθήνα)

DASEIN LAB -Γράφοντας λογοτεχνία
To Dasein Lab είναι ένα φιλοσοφικό καφενείο που προσφέρει στους επισκέπτες του την ευκαιρία για σκέψη και προβληματισμό, μέσα από τη διοργάνωση σεμιναρίων και ειδικών προβολών. Αφετηρία όλων η φιλοσοφία, η λογοτεχνία και ο κινηματογράφος. Το Dasein Lab, πιστό στο ραντεβού του με τους θαμώνες του, διοργανώνει, για μια ακόμη χρονιά, δύο εργαστήρια για την τέχνη και τις τεχνικές του πεζού λόγου, σε συνεργασία με τον συγγραφέα Κώστα Κατσουλάρη.

«Εισαγωγή στη λογοτεχνική γραφή»
«Το Εργαστήριο αναπτύσσεται μέσα από πρακτικές ασκήσεις (συγγραφή σύντομων αφηγημάτων, με συγκεκριμένες «συντεταγμένες», που διαβάζονται και αναλύονται στις συναντήσεις) με στόχο την εμπέδωση των θεωρητικών ζητημάτων και τεχνικών»
Διδάσκει ο συγγραφέας Κώστας Κατσουλάρης
Διάρκεια: 24 ώρες (8 συναντήσεις)
Κόστος 180 ευρώ
Έναρξη σεμιναρίου: Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2015
«Γράφοντας και διαβάζοντας λογοτεχνία»
«Το Εργαστήριο επικεντρώνεται στις τεχνικές της γραπτής αφήγησης ιστοριών, δηλαδή σ’ ένα σύνολο γνώσεων και πρακτικών που έχουν παγιωθεί από τον 18ο αιώνα μέχρι τις μέρες μας στην πεζογραφία (διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα), κυρίως σ’ εκείνη που βασίζει την δραστικότητά της στην ανάπτυξη μιας ιστορίας με ζωντανούς χαρακτήρες, πλοκή, εξέλιξη της δράσης»
Διδάσκει ο συγγραφέας Κώστας Κατσουλάρης
Διάρκεια: 36 ώρες (12 συναντήσεις)
Κόστος: 250 ευρώ
Έναρξη σεμιναρίου: Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2015
Τα Εργαστήρια διεξάγονται στον χώρο εκδηλώσεων του κινηματογράφου Άνεσις (Λ. Κηφισίας 14 Αμπελόκηποι – Μετρό: Αμπελόκηποι, 2ος όροφος)

Μαθήματα δημιουργικής γραφής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας διοργανώνει ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών Δημιουργικής γραφής (Creative Writing) που είναι και το μοναδικό στην Ελλάδα σε αυτό το επίπεδο. Σκοπός του προγράμματος είναι η παροχή ενός κατάλληλου επιστημονικού και δημιουργικού περιβάλλοντος για την προώθηση της Δημιουργικής Γραφής, καθώς και η κατάρτιση επιστημόνων-ερευνητών στον χώρο των Ανθρωπιστικών Σπουδών και των Επιστημών της Αγωγής. Η φοίτηση είναι διετής και τα μαθήματα λαμβάνουν χώρα στη Φλώρινα, στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα. Το πρόγραμμα δέχεται έως 50 φοιτητές σε κάθε ακαδημαϊκό έτος και για τις δύο δύο κατευθύνσεις του (Συγγραφή και Εκπαίδευση) και περιλαμβάνει θεωρητικά και εργαστηριακά μαθήματα. Η εισαγωγή των φοιτητών γίνεται μετά από εξετάσεις και κατάθεση σχετικού φακέλου.
Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα σπουδών μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας http://dim-grafi.uowm.gr/

http://www.iefimerida.gr