Πρόσφυγας σημαίνει λιποτάκτης...

"Η Συγχώρηση αυτού που σε έβλαψε, σε περιφρόνησε, σε διέβαλλε, σε επιβουλεύτηκε, σε εχθρεύτηκε (αδικώντας σε) καθ’ οιονδήποτε τρόπο είναι μια ανώτερη ηθική πράξη. Εξίσου υψηλή ηθική αξία έχει το να ζητήσει κάποιος ειλικρινή Συγχώρηση για τα δεινά που προκάλεσε (με τις πράξεις ή/και με την απραξία του) σε κάποιον άλλον. Με μια ΔΙΑΦΟΡΑ. Το δεύτερο έχει αξία ΜΟΝΟΝ όταν απευθύνεται σε κάποιον κατώτερο από πλευράς κοινωνικής/πολιτικής/οικονομικής ισχύος. Τι αξία μπορεί να έχει άραγε μια «Συγγνώμη» που απευθύνεται σε κάποιον «ανώτερο κοινωνικά» (και «ισχυρότερο») όπου εάν τολμήσεις να μην ζητήσεις «συγγνώμη» (συνοδευόμενο δε με πολλαπλάσια «αποκατάσταση» ζημιών) γι’ αυτά που του έκανες όταν ήταν «κατώτερος» μπορεί να σε συντρίψει «ανταποδοτικά» αλλά και «προς παραδειγματισμό» κάθε άλλου (κατώτερου αλλά και «ανώτερου») που θα αποτολμήσει τα ίδια;"

Σάββατο, 17 Οκτωβρίου 2015

Πώς βγήκε η φράση «θα σου πιω το αίμα»


Οι αρχαίες δοξασίες από τις οποίες προέρχεται η γνωστή έκφραση

Ως έκφραση αγανάκτησης ή απειλής για τιμωρία χρησιμοποιείται η γνωστή σε όλους πρόταση «θα σου πιω το αίμα».

Ο ποιητής Θέογνις αναφέρει αντίστοιχη έκφραση της εποχής του: 

«...των είη μέλαν αίμα πιείν». 

Η έκφραση προέρχεται από τις αρχαία δοξασία ότι η ψυχή βγαίνει με τη τελευταία σταγόνα αίματος από κάποιο θύμα και αν την αφήσει ο θύτης θα τον κυνηγάει σε όλη του τη ζωή. 

Έτσι, έπρεπε να αφαιρέσουν με κάποιο τρόπο την εκδικητική Ερινύα που ξεπηδούσε από το νεκρό σώμα. 

Γι’ αυτό και τα ακρωτηρίαζαν. Χωρίς χέρια δεν θα μπορούσαν να κρατήσουν δόρυ ή σπαθί.

Αν όμως η ψυχή του έμενε παρόλα αυτά ελεύθερη πάντα θα ενοχλούσε το φονιά. 

Γι’ αυτό πιστεύοντας πως το αίμα ήταν η έδρα της ψυχής, το έπιναν. 

Είναι λοιπόν δικαιολογημένες έτσι και οι άλλες μεταγενέστερες εκφράσεις όπως «θα σου φάω το μάτι», «θα σου φάω το συκώτι» κτλ.

Κατάλοιπο των παλιών αυτών εθίμων είναι και αυτό που πιστεύουν σε πολλά μέρη, ότι δηλαδή ο φονιάς, για να μπορέσει να απομακρυνθεί από τον τόπο του εγκλήματος, πρέπει να σκουπίσει μια ή τρεις φορές το φονικό όργανο από το αίμα. 

Αλλιώς το αίμα τον κρατά εκεί αιχμάλωτο.