Πρόσφυγας σημαίνει λιποτάκτης...

"Οι άνθρωποι επιδιώκουν να βολευτούν. Μόνο όμως όσο είναι ξεβολεμένοι υπάρχει ελπίδα γι' αυτούς" (Ralph Waldo Emerson). Όσο για τις δικαιολογίες πως δεν υπάρχει κανένας αξιόλογος "Σχεδιασμός" για να ακολουθήσει κανείς,δεν είναι αυτό το "πρωτεύον"...Ακόμη κι αν υπήρχε, ιδού τι έλεγε ένας Αρχιστράτηγος (Von Moltke) περί τούτου: "Ένα σχέδιο μάχης έχει διάρκεια ζωής όσο τα πρώτα λεπτά της μάχης..." Πράγμα που σημαίνει: Τόσο πριν όσο και μετά το «Σημείο 0 της Σύγκρουσης» είναι θέμα "Ψυχής", Αποφασιστικότητας, προετοιμασίας, ικανότητας προσαρμογής...Όσο όμως οι "βολεμένοι" είναι "απίστευτα πολλοί", "ισχυροί" και "αδίστακτοι" και όσο η Φτωχολογιά είναι ένα τσούρμο "ΔΕΙΛΟΙ", κανένα Φονικό Καθεστώς δεν κινδυνεύει...κι αυτό το "ΞΕΡΟΥΝ"..."

Πέμπτη, 18 Φεβρουαρίου 2016

"Μετανάστευση, Οργανωμένο Έγκλημα και Εθνική Ασφάλεια" - "Τι έλεγαν περί τούτου" οι Αρχές Ασφαλείας το 2007...


ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
«ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ»
12-14 Φεβρουαρίου 2007

«Μετανάστευση και Οργανωμένο Έγκλημα»

Εισήγηση Υποστρατήγου ΕΛ.ΑΣ ε.α. Π. ΛΑΓΓΑΡΗ
Μέλους ΔΣ/ΕΛ.Ε.Σ.ΜΕ

Γενικά - Εγκληματικότητα - Έγκλημα και Μετανάστες

Όπως είναι κατάδηλον, το προς ανάπτυξη θέμα της εισηγήσεώς μου είναι ανεξάντλητο και ο προς διάθεση χρόνος ανεπαρκής. Για το λόγο αυτό να μου επιτραπεί να εισέλθω αμέσως στην ουσία του θέματος για να μπορέσω να αναφέρω όσο το δυνατόν περισσότερα χρήσιμα στοιχεία, παραλείποντας εκείνα, τα οποία θα αναπτυχθούν αναλυτικότερα από άλλους ομιλητές.

Οι εκρηκτικές διαστάσεις τις οποίες έλαβε το μεταναστευτικό πρόβλημα στην Ελλάδα μετά την 10ετία του ΄90 μοιραίως είχαν ως επακόλουθο την επιβάρυνση του δείκτη της εγκληματικότητας στη χώρα μας ποσοτικά και ποιοτικά. 


Και τούτο, καθόσον η Ελλάδα μετετράπη, από χώρα διελεύσεως, και σε χώρα μόνιμης εγκατάστασης και διαμονής μεταναστών, λαθρομεταναστών - οικονομικών προσφύγων, πολιτικών προσφύγων, αλλοδαπών γενικώς. Στο γεγονός αυτό συνέβαλε τα μέγιστα η μαζική είσοδος λαθρομεταναστών, αρχικά από την Αλβανία μετά το 1991 περίπου (με την κατάρρευση του καθεστώτος του Ραμίζ Αλία) και στη συνέχεια από τα όμορα Βαλκανικά κράτη, εξ αιτίας των ραγδαίων πολιτικών εξελίξεων και αναταράξεων που έλαβαν χώρα στην περιοχή των Βαλκανίων κατά τη χρονική αυτή περίοδο.

Έτσι λοιπόν, μαζί με την εισαγωγή πείνας, εξαθλίωσης, αναπόφευκτα είχαμε και εισαγωγή εγκληματικότητας που αφορά τόσο το κοινό όσο και το οργανωμένο έγκλημα.

Λέγοντας εγκληματικότητα, δεν εννοούμε τίποτε άλλο, παρά το σύνολο των διαπραττομένων εγκλημάτων σε ορισμένο τόπο και κατά ορισμένη χρονική περίοδο.

Κοινό έγκλημα είναι το εκ περιστάσεως τελούμενο, αυτό που δύναται να τελέσει πας, τις, ενώ το οργανωμένο είναι αυτό, το οποίο τελείται από εγκληματική ομάδα περισσοτέρων του ενός ατόμων, συνδεομένων με ιεραρχική δομή και σαφώς κατανεμημένα καθήκοντα, ενωμένων προς διάπραξη εγκληματικών πράξεων ενός είδους ή πολλαπλών (δηλαδή προϋποθέτει διάρκεια), με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου κέρδους - αθέμιτου οικονομικού οφέλους.

Στην εποχή μας η εγκληματικότητα στην Ελλάδα έχει οξυνθεί υπερβολικά και έχει αποκτήσει ιδιαίτερη ποικιλομορφία και ένταση με την εμφάνισηπρωτόγνωρων εγκλημάτων νέας μορφής και την τάση παγίωσης του οργανωμένου εγκλήματος χωρίς να μπορεί να περιοριστεί από τα εθνικά σύνορα(διεθνοποίηση του εγκλήματος).

Έτσι εμφανίσθηκαν εγκλήματα, που τα κίνητρά τους απορρέουν από τις σημαντικές αλλαγές που επέφεραν στην ελληνική κοινωνία, η είσοδος και παραμονή των μεταναστών-λαθρομεταναστών στη χώρα μας, η μεταβιομηχανική πυρηνική εποχή που διανύουμε σε συνδυασμό με την τεχνολογική επανάσταση και από την «επαγγελματοποίηση» του εγκληματία (ημεδαπού ή αλλοδαπού).

Στην Ελλάδα του σήμερα η εγκληματικότητα, επιπλέον, παρουσιάζει τάση αυξητική σε σύγκριση με άλλες εποχές. Η βαριά εγκληματικότητα (εκφράζεται με τα κακουργήματα και τα σοβαρά πλημμελήματα) παρουσιάζει έντονη ανοδική πορεία, ποσοτική και ποιοτική, σε σχέση με την ελαφρά. Στο γεγονός αυτό σημαντικό ποσοστό συμμετοχής έχει η πολυπληθής και πολυποίκιλη παρουσία και δράση των αλλοδαπών κακοποιών, σε όλο το φάσμα των εγκλημάτων που διαπράττονται, είτε περιστασιακά ή μεμονωμένα, είτε ως μέλη οργανωμένων εγκληματικών ομάδων (αμιγείς ή μικτές με ημεδαπούς). Εγκλήματα βίας (ανθρωποκτονίες, ληστείες, σωματικές βλάβες, αυτοδικίες κ.λ.π.) και εγκλήματα στρεφόμενα κατά της περιουσίας (κλοπές, διαρρήξεις, απάτες κ.λ.π.), είναι στην ημερησία διάταξη. Όπως επίσης ναρκωτικά και τα οικονομικά εγκλήματα με έμφαση τα ηλεκτρονικά (ιδιοποίηση εμβασμάτων μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών, απάτες με την χρήση πιστωτικών καρτών ή μέσω Internet).

Τα τελευταία χρόνια, μεγάλη ανησυχία και προβληματισμό θα πρέπει να προκαλέσει το γεγονός, ότι παρατηρείται στην Ελλάδα, με την συμβολή και των μεταναστών, μια ευρύτερη μετεξέλιξη και ποιοτική αναβάθμιση της εγκληματικότητας προς την κατεύθυνση του οικονομικού εγκλήματος και του οργανωμένου εγκλήματος. Τα εγκλήματα αυτά, λόγω του διεθνικού - διακρατικού τους χαρακτήρα, απειλούν την οικονομία και την ασφάλεια, τόσο σε επίπεδο εθνικό, όσο και σε παγκόσμιο, δια τούτο και έχουν υπαχθεί στις «Ασύμμετρες Απειλές» για αντιμετώπιση.

Kυριότερες μορφές οργανωμένου εγκλήματος στην Ελλάδα με την συμμετοχή των αλλοδαπών μεταναστών (αμιγείς ή μικτές ομάδες) είναι : Η διακίνηση λαθρομεταναστών γενικώς, η διακίνηση λαθρομεταναστών προς οικονομική εκμετάλλευση, ιδίως ανηλίκων (το γνωστό δουλεμπόριο), η διακίνηση λαθρομεταναστών γυναικών-ανηλίκων προς σεξουαλική εκμετάλλευση, η διακίνηση και εμπορία ναρκωτικών και όπλων, η κλοπή και διακίνηση κλεμμένων οχημάτων, η νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες (ξέπλυμα βρώμικου χρήματος), το οικονομικό έγκλημα γενικώς, ληστείες και δη Τραπεζών, η λαθρεμπορία βρεφών - νηπίων και «Συμβόλαια Θανάτου».

Παράλληλα, στην ελληνική επικράτεια δραστηριοποιούνται, κυρίως αμιγώς κατά εθνικότητα, και οργανωμένες εγκληματικές ομάδες Αλβανών, Ρώσων, Τούρκων, Βουλγάρων, Ρουμάνων, Ιρακινών, Πακιστανών και πρόσφατα Κινέζων, η δράση των οποίων εμφανίζεται ως εξειδικευμένη και περιοριστική κατά είδος εγκλημάτων, δίκην «μαφίας», προς εκμετάλλευση κυρίως των ομοεθνών τους, χωρίς να αποκλείεται και η διασύνδεσή τους με αντίστοιχες ομάδες του εξωτερικού π.χ. οι Τούρκοι, δουλεμπόριο και ναρκωτικά, οι Αλβανοί, διακίνηση όπλων, χασίς, λαθρεμπόριο βρεφών και νηπίων, «συμβόλαια θανάτου», απαγωγές-ομηρίες με απαίτηση λύτρων, «μαφιόζοι» επαιτείας φωτεινών σηματοδοτών, οι Ρώσοι «συμβόλαια θανάτου», απαγωγές-ομηρίες, πλαστογραφία πιστοποιητικών για παράνομες ελληνοποιήσεις, οι Βούλγαροι, εξειδικευμένες απάτες ηλεκτρονικού τύπου στις Α.Τ.Μ. Τραπεζών και παραχαράξεις χαρτονομισμάτων Ευρώ, λαθρεμπόριο βρεφών-νηπίων, οι Ρουμάνοι εξειδικευμένοι στις αθόρυβες και γρήγορες διαρρήξεις με αστραπιαία εξαφάνιση και διάθεση των κλοπιμαίων.

Από τα δεδομένα των σύγχρονων εγκληματολογικών χρονικών, καινοφανής διαπίστωση είναι ότι πολλά από τα διαπραττόμενα από αλλοδαπούς εγκλήματα και ιδιαίτερα από Αλβανούς και Ρώσους, παρουσιάζουν πρωτοφανή θρασύτητα, κυνικότητα, σκληρότητα, ωμότητα και αγριότητα για τα ελληνικά δεδομένα. Π.χ. ο βιασμός γυναίκας, από πολλούς δράστες αλληλοδιαδόχως μπροστά στα μάτια του δεμένου σε πάσσαλο συζύγου της και η ληστεία ταυτόχρονα αυτών. Οι πρόσφατες ομαδικές εισβολές κατά κύματα (εορτές Χριστουγένων-Πρωτοχρονιάς) σε σπίτια της ΒΑ Αττικής (ομηρίες οικογενειών, ληστείες διαμερισμάτων και των οχημάτων των θυμάτων τους). Η κατατρομοκράτηση της υπαίθρου χώρας στην Ε/Α μεθόριο από ενόπλους Αλβανούς πλιατσικολόγους, μεταφέροντας ολόκληρα κοπάδια στην Αλβανία. Οι εν ψυχρώ εκτελέσεις θυμάτων ληστείας σε Τράπεζες και αλλαχού.

Η Τρομοκρατία

Στην Ελλάδα, όπως και διεθνώς, μορφή του οργανωμένου εγκλήματος αποτελεί και η τρομοκρατία, η οποία ειδικότερα, είναι μία ειδική μορφή εγκλήματος βίας και διακρίνεται σε εσωτερική ή εγχώρια και σε εξωτερική ή διεθνή. Στην εισήγησή μας θα αναφερθούμε στη διεθνή τρομοκρατία, χωρίς να αποκλείσουμε και το γεγονός ότι η εσωτερική τρομοκρατία να είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί από εξωτερικά ενδιαφέροντα, όπως κατά το παρελθόν επισυνέβη, αρκεί να τα υπηρετεί (διασυνδέσεις εγχώριας και διεθνούς τρομοκρατίας), καθόσον η τρομοκρατία γενικά δεν έχει έκδηλη πηγή καθοδηγήσεως και κατευθύνσεως.

Το όλο θέμα απέκτησε μεγάλη σημασία και επανήλθε με ιδιαίτερη ένταση, διατηρούμενο διαρκώς στα «υπ΄όψιν» της δυτικής παγκόσμιας κοινότητας, μετά τα πολύνεκρα και αιματηρά τρομοκρατικά κτυπήματα της Αλ Κάϊντα στο Λονδίνο τον Ιούλιο του 2005, από γηγενείς μουσουλμάνους, όταν οι πάντες και όχι μόνον οι Βρετανοί, άρχισαν να διερωτώνται : Πώς είναι δυνατόν άτομα που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στη χώρα αυτή, να μισούν σε τέτοιο βαθμό τη γενέτειρά τους; Ιδιαίτερα δε για τη χώρα μας, ο κίνδυνος μεγιστοποιείται για την ύπαρξη εντός των ορίων της «εν υπνώσει» τρομοκρατών, όταν μεταξύ των αλλοδαπών που διαβιούν στην Ελλάδα (συνήθως παρασιτικά ή εγκληματικά), περιλαμβάνονται και αλλοδαποί υπήκοοι των αρπακτικών γειτόνων μας, όπου, προεξάρχουν η πολυπληθής μάζα των Αλβανών (συγκεκαλυμμένα και Τσάμηδων), των φίλα προς αυτούς Τούρκων και πολλών άλλων μουσουλμάνων, οι οποίοι όχι μόνον δεν έχουν ελληνική συνείδηση αλλά σκέπτονται ανθελληνικά, εγκληματούν, χωρίς μάλιστα να δύναται να αποκλεισθεί και ο πρακτορικός ρόλος πολλών εξ αυτών.

Με το σκεπτικό λοιπόν αυτό, δεν θα πρέπει κατ΄αρχήν να αγνοηθούν οι τρομοκρατικές απειλές από εξτρεμιστικές οργανώσεις ομόρων κρατών που έχουν εδαφικές διεκδικήσεις σε βάρος της Ελλάδας (Τουρκία «γκρίζοι λύκοι», Αλβανία UCK-UCC «Τσαμουριάς, Σκόπια «Μακεδονία του Βαρδάρη» κ.λ.π.).

Γενικά η εξωτερική (διεθνής) τρομοκρατία δύναται να λεχθεί, ότι αποτελεί και αυτή εν δυνάμει απειλή για την Ελλάδα. Δυνατόν να προέρχεται και από το ευρύτερο (παγκόσμιο) περιβάλλον, και από το εγγύτερο (όμορα κράτη) και να στραφεί είτε κατά της Ελλάδος ευθέως, είτε κατά εχθρών ή στόχων τους, εντός της Ελλάδος, αδιαφόρως για τις συνέπειες που αναπόφευκτα θα προκύψουν για τη χώρα μας.

Άξια ιδιαιτέρως προσοχής είναι η προερχομένη απειλή από την Ισλαμική Φονταμενταλιστική τρομοκρατία, καθόσον οι στόχοι των Ισλαμιστών τρομοκρατών δεν έχουν πολιτική λογική και πατρίδα. Για την επιτυχία των σκοπών τους και την προβολή των απόψεών τους και θέσεων, οι τυφλής βίας και μίσους ενέργειές τους δεν υπακούουν στους κανόνες της κοινής λογικής. Απεναντίας υπακούουν σε μια τερατώδη ασύλληπτη σκέψη, από την οποία δεν είναι δυνατόν να εξαιρεθεί η Ελλάδα, ακόμη και αν ένα μεγάλο μέρος από τους πολίτες της χώρας αυτής διακατέχεται από φιλοαραβικά αισθήματα και έντονο αντιαμερικανικό πνεύμα, που καταδίκασε, μάλιστα ποικιλοτρόπως, την εισβολή των Αμερικανών στο Ιράκ. Εξ άλλου η σχετική ασυλία της Ελλάδας των δεκαετιών του ΄70 και ΄80 από την έξαρση της τότε εθνικοαπελευθερωτικής τρομοκρατίας των Παλαιστινίων, ελάχιστα ισχύει στην εποχή μας, καθ΄όσον τις τρομοκρατικές επιθέσεις σήμερα τις πραγματοποιούν, όχι μόνο αριστεροί εθνικιστές, αλλά κυρίως φανατικοί Ισλαμιστές εναντίον των ΗΠΑ, των συμμάχων τους και του Δυτικού κόσμου γενικότερα, όπου εντάσσεται και η Ελλάδα παραδοσιακά και συμβατικά (ΕΕ, ΝΑΤΟ, ΟΑΣΕ κ.λ.π.). Η γεωγραφική θέση της Ελλάδα μεταξύ Ευρώπης και Μέσης Ανατολής καιη γειτνίαση με αυτήν, αυξάνουν τον δείκτη του κινδύνου.

Έστω υπ΄όψιν η Ελλάδα είχε ανάμειξη στους πολέμους του Περσικού Κόλπου (1991), του Αφγανιστάν (2001-2002) και του Ιράκ (2003) υπέρ των Δυτικών.

Η Παράνομη Διακίνηση Μεταναστών γενικώς (Λαθροδιακίνηση)

Διακρίσεις

Με κριτήριο τον τόπο ενέργειας, διακρίνεται :

α. Σε εσωτερική και

β. Σε εξωτερική ή διεθνή, ανάλογα με τα γεωγραφικά όρια που εκτείνεται η παράνομη δραστηριότητα των δραστών.

Με κριτήριο το οργανωμένο ή το περιστασιακό του αδικήματος και τον αριθμό των δραστών διακρίνεται :

α. Σε ερασιτεχνική διακίνηση, η οποία αφορά αυτούς που απλά διευκολύνουν την είσοδο και παραμονή των λαθρομεταναστών στη χώρα π.χ. συνοδεία-μεταφορά προκειμένου να διασχίσουν τα σύνορα ή μεταφορά ολιγάριθμων από αυτούς στο εσωτερικό της χώρας με χρησιμοποίηση Ι.Χ. μέσων μεταφοράς ιδιόκτητων.

β. Σε διακίνηση από μικρές οργανωμένες εγκληματικές ομάδες. Οι μικρές ομάδες οργανωμένου εγκλήματος συνήθως ειδικεύονται στο να οδηγούν τους λαθρομετανάστες από μία χώρα στην άλλη, χρησιμοποιώντας δρόμους που είναι ευρέως γνωστοί. Αυτές οι ομάδες διαθέτουν ένα υψηλότερο επίπεδο εξειδίκευσης και δομής από ότι διαθέτουν οι ερασιτέχνες διακινητές και δραστηριοποιούνται σε μια περισσότερο μόνιμη βάση.

γ. Σε διεθνή δίκτυα διακίνησης λαθρομεταναστών. Η κατηγορία των διεθνών δικτύων διακίνησης λαθρομεταναστών περιλαμβάνει μεγάλες εγκληματικές οργανώσεις που έχουν την ικανότητα να διενεργούν την όλη διαδικασία της διακίνησης των λαθρομεταναστών, που περιλαμβάνει την παράνομη είσοδο στη χώρα, την παροχή πλαστών ταξιδιωτικών εγγράφων, την παροχή καταλυμάτων στα σημεία διέλευσης κ.λ.π. Κατηγοριοποιώντας τη διάρθρωση της οργάνωσης, στην κορυφή της υπάρχουν οι «επενδυτές/ρυθμιστές» και στη συνέχεια συναντάμε τους «στρατολόγους», τους «μεταφορείς», τους «διαφθορείς των κρατικών λειτουργών» και τους «προστάτες», τους «πληροφοριοδότες», τους «οδηγούς» και τα «μέλη πληρώματος», τους «υπεύθυνους αστυνόμευσης» των άλλων λαθρομεταναστών και τους «ειδικούς στο ξέπλυμα των παρανόμων εσόδων».

Τρόποι Δράσης των Κυκλωμάτων Διακίνησης Παρανόμων Μεταναστών

Οι τρόποι δράσης των οργανωμένων εγκληματικών ομάδων, που ασχολούνται με τη διακίνηση λαθρομεταναστών, έχουν ως εξής :

Στις χώρες προέλευσης των παρανόμων μεταναστών, τα κυκλώματα έχουν οργανώσει «μηχανισμούς στρατολόγησης» των υποψηφίων λαθρομεταναστών. Συνήθης μέθοδος είναι οι αγγελίες σε έντυπα, εφημερίδες και στο διαδίκτυο, που καταχωρούνται από γραφεία ταξιδίων ή γραφεία ευρέσεως εργασίας. Επαφές με τους διακινητές επίσης γίνονται σε συγκεκριμένα μπαρ, κλαμπ, καφετέριες. Στα μέρη αυτά και οι διακινητές έχουν αποκτήσει τοπική φήμη και έτσι είναι εύκολο να βρεθούν από τους ενδιαφερόμενους.

Σε άλλες περιπτώσεις, οι ίδιοι οι λαθρομετανάστες απευθύνονται σε συμπατριώτες τους στη χώρα τους, μέλη οργανωμένων ομάδων διακίνησης λαθρομεταναστών και ζητούν να τους διακινήσουν σε χώρες της Ευρώπης, όπου ήδη βρίσκονται συγγενείς τους, με τους οποίους έρχονται σε επαφή και από τους οποίους πληροφορούνται ότι υπάρχει δυνατότητα άμεσης απασχόλησης.

Η διακίνηση λαθρομεταναστών συνίσταται στην υποβοήθηση - μεταφορά των μεταναστών για παράνομη είσοδο σε ένα άλλο κράτος, με σκοπό το οικονομικό ή υλικό όφελος. Αυτή έχει γίνει η δημοφιλέστερη ενασχόληση μιας σειράς εγκληματικών δικτύων των οποίων ο αριθμός συνεχώς αυξάνεται και έχει σαν αποτέλεσμα την μεταφορά μεγαλύτερων αριθμών ανθρώπων με τα υψηλότερα κέρδη από ποτέ.

Η χρήση βίας των μελών των κυκλωμάτων προς τους διακινούμενους μετανάστες είναι συχνή. Όταν οι διακινούμενοι προωθηθούν στον τελικό προορισμό τους φυλακίζονται σε διαμερίσματα, αποθήκες, ή άλλους φυλασσόμενους χώρους μέχρι οι ίδιοι ή φιλικά-συγγενικά τους πρόσωπα καταβάλλουν στους διακινητές τα συμφωνηθέντα ποσά. Οι μετανάστες υφίστανται σωματική και ψυχική βία (ακόμη και ομηρία) προκειμένου να καταβάλλουν τα χρήματα. Έχουν παρατηρηθεί μάλιστα και φαινόμενα απασχόλησης των λαθρομεταναστών σε καθήκοντα π.χ. φύλαξης άλλων λαθρομεταναστών ως μέσον αποπληρωμής του χρέους.

Πολύ συχνά οι εγκληματικές οργανώσεις διακίνησης παράνομων μεταναστών εμπλέκονται και σε άλλες μορφές σοβαρής εγκληματικότητας, όπως : διακίνηση ναρκωτικών, πλαστογραφίες με χρήση ταξιδιωτικών εγγράφων και το πλέον σοβαρότερο, διακίνηση ανθρώπων με σκοπό την σεξουαλική τους εκμετάλλευση αλλά και την οικονομική τους εκμετάλλευση, το λεγόμενο trafficking.

Το φαινόμενο αυτό έχει πέντε (5) διαφορετικές μορφές :
Πορνεία - Βιομηχανία σεξ (αφορά κυρίως γυναίκες και παιδιά).
Πορνογραφία (αφορά κυρίως παιδιά).
Εξαναγκαστική εργασία (ανδρών, γυναικών και παιδιών).
Εμπόριο οργάνων (ανδρών, γυναικών και παιδιών).
Εμπόριο βρεφών.

Επί των ημερών μας βρίσκεται σε έξαρση η προώθηση ανηλίκων αλλοδαπών στη βιομηχανία του σεξ, στην πορνεία, στην εξαναγκαστική εργασία και στο εμπόριο οργάνων.

Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας, διευκολύνει τα παράνομα κυκλώματα.

Μέσα Μεταφοράς και μέθοδοι Απόκρυψης

Διακίνηση από Ξηράς

Τα χερσαία μέσα μεταφορά που χρησιμοποιούνται για τη διακίνηση των πάσης εθνικότητας λαθρομεταναστών είναι κάθε είδους, σύμφωνα με τα δεδομένα της πρακτικής, όπως διαπιστώθηκαν από τις Αστυνομικές Υπηρεσίες.

Ενδεικτικά αναφέρονται :
Φορτηγά δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης, κλειστά ή ανοικτά, με τέντα, αυτοκίνητα ψυγεία με κρύπτες ή θαλάμους ειδικά κατασκευασμένους, χρησιμοποιώντας κάθε είδους τεχνολογική επινόηση (πατέντα).
Λεωφορεία, οχήματα κλειστά τύπου VAN , επιβατηγά αυτοκίνητα, τροχόσπιτα, ασθενοφόρα τζιπ, καθώς και δίκυκλες μοτοσυκλέτες. Σε μερικές περιπτώσεις διακινήθηκαν και με τρένα, κρυπτόμενοι στις οροφές βαγονιών ή στα συστήματα εξαερισμού.

Σε αρκετά οχήματα, φορτηγά, λεωφορεία ακόμη και βυτιοφόρα, επινοούνται τρόποι απόκρυψης ανάμεσα στο φορτίο. Έχουν εντοπιστεί λαθρομετανάστες σε φορτηγά που μετέφεραν ξυλεία, κάρβουνο, καρπούζια, φελιζόλ, νήματα, οικοδομικά υλικά, ακόμη και σε βυτιοφόρα κενά καυσίμων όπου είχαν εξευρεθεί και κατασκευασθεί επιμελώς ειδικοί χώροι και μάλιστα με εξαερισμό και φως για την αποφυγή «απωλειών» κάτω από την καρότσα, πάνω στους άξονες, σε ειδικές κρύπτες ανάμεσα στην δεξαμενή καυσίμων και στο χώρο αποθήκευσης των εργαλείων κ.λ.π. Μέχρι και σε φέρετρα επισημάνθηκαν πρόσφατα στον Έβρο δύο λαθρομετανάστες.

Ακόμη έχουν διαπιστωθεί περιπτώσεις απόκρυψης και σε ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα, στο πίσω κάθισμα, στο πόρτα μπαγκάζ, ανάμεσα σε ρούχα, στιβαγμένα κλινοσκεπάσματα ή άλλα είδη οικιακής χρήσης. Η τελευταία είναι η πλέον προσφιλής μέθοδος μεταφοράς και προτιμητέα, λόγω της ευελιξίας και του περιορισμού της διακινδύνευσης που παρουσιάζει για διακινητές και «εγκεφάλους» λόγω του μικρού αριθμού των διακινουμένων.

Όταν η μεταφορά των λαθρομεταναστών γίνεται οδικώς με οχήματα, στις περισσότερες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται και άλλα οχήματα των διακινητών-δραστώνως προπομποί για την επισήμανση και αποφυγή των αστυνομικών ελέγχων, με χρήση κινητών τηλεφώνων για επικοινωνία μεταξύ των δραστών.

Σε ορισμένες περιπτώσεις τα μέλη των κυκλωμάτων έχουν δράσει αδίστακτα, πυροβολώντας ή «εμβολίζοντας» οχήματα των διωκτικών αρχών, στην προσπάθειά τους να αποφύγουν τη σύλληψη.

Για να αποφευχθεί η κατάσχεση των μεταφορικών μέσων σε περίπτωση σύλληψής τους ή για να υπάρξει το ελάχιστο δυνατό κόστος για το κύκλωμα, χρησιμοποιούνται κλεμμένα ή ενοικιασμένα οχήματα με πλαστές πινακίδες κυκλοφορίας ή οχήματα άλλων ιδιοκτητών, οι οποίοι αγνοούν την παράνομη χρήση των οχημάτων τους.

Διακίνηση από θαλάσσης

Αυτή γίνεται από Τουρκία μέσω του Αιγαίου, συνήθως από Τούρκους δουλεμπόρους με την ανοχή των Τουρκικών Αρχών, η οποία χρησιμοποιείται ως πύλη εισόδου των λαθρομεταναστών, κυρίως Αφρικανοασιατών, στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Ενώ η μέσω του Λιβυκού Πελάγους γενομένη λαθροδιακίνηση προς τις ακτές της Κρήτης είναι μικρής εκτάσεως. Ως μεταφορικά μέσα χρησιμοποιούνται πεπαλαιωμένοι λέμβοι και μικρά «σαπιοκάραβα», τα οποία βουλιάζουν στην παραμικρή θαλασσοταραχή μαζί με το ανθρώπινο φορτίο τους. Πλέουν συνήθως στα διεθνή ύδατα και στην κατάλληλη ευκαιρία εισέρχονται στα χωρικά μας ύδατα, ενώ οι διακινητές απομακρύνονται με ταχύπλοα μικρά σκάφη. Η αποβίβαση γίνεται συνήθως σε ερημικές ακτές και ξερονήσια.

Το Πρόβλημα σε Αριθμούς

Όπως είναι ευνόητο από τα σύνορά μας (χερσαία - θαλάσσια) εισέρχονται λαθρομετανάστες. Με την συνεχιζόμενη είσοδο αυτών σε ραγδαία μορφή, κυρίως από τις γειτονικές χώρες, σήμερα η Ελλάδα έφθασε να έχει τουλάχιστον 1.500.000 αλλοδαπούς εν γένει, νομίμους και παράνομους, δηλαδή πάνω από το 10% του πληθυσμού της. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν κατά την διήμερη άσκηση anti-trafficking που έλαβε χώρα στην Αθήνα την 7 και 8-12-2006 με την κωδική ονομασία «Ιλάειρα», με πρωτοβουλία του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και την αιγίδα αυτού, παρουσία του Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Franco Frattini και με την εκπροσώπηση των Αστυνομιών (επικεφαλής και αντιπροσώπων) των 35 χωρών που συμμετείχαν (της Βαλκανικής, Κεντρικής, Νότιας και ΝΑ Ευρώπης), προέκυψαν τα εξής :
Η Ελλάδα δέχθηκε, από τα ανατολικά σύνορα, κατά το έτος 2006, 13.000 παράνομους μετανάστες και από τα υπόλοιπα θαλάσσια άλλες 10.000 (φωτογράφηση της Τουρκίας).
Κάθε χρόνο 1.000.000 παιδιά και νεαρές γυναίκες σε όλο τον κόσμο γίνονται θύματα εμπορίας, και κυρίως με σκοπό τη σεξουαλική εκμετάλλευση (Ανακοίνωση Frattini).
Tα κέρδη των σύγχρονων δουλεμπόρων ξεπερνούν τα 32 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο.
Για το πρώτο εξάμηνο του 2006 στην Ελλάδα, επί 42 υποθέσεων εμπορίας ανθρώπων και σωματεμπορίας που επελήφθησαν οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ, οι 15 διεπράχθησαν από οργανωμένες εγκληματικές ομάδες. Τα θύματα που υπήρξαν ήταν 48, ενώ στοιχειοθετήθηκαν κατηγορίες σε 95 άτομα, Έλληνες και αλλοδαπούς.

ΣΥΛΛΗΨΕΙΣ - ΑΠΕΛΑΣΕΙΣ


ΕΤΟΣ
ΣΥΝΕΛΗΦΘΗΣΑΝ
ΑΠΕΛΑΘΗΣΑΝ
2002
58.000
11.000
2003
51.000
14.000
2004
44.000
15.000
2005
60.000
15.000
2006
(μέχρι τον Ιούλιο
30.000
21.000


Η μετά το έτος 2004 παρατηρούμενη αύξηση μεγεθών αποδίδεται στη διαφαινομένη νομιμοποίηση και κοινωνική ένταξη των αλλοδαπών στην ελληνική κοινωνία δυνάμει των ευνοϊκών διατάξεων του Ν. 3386/23-8-2005 «Είσοδος, διαμονή και κοινωνική ένταξη των υπηκόων τρίτων χωρών στην ελληνική επικράτεια».
Όπως φαίνεται από τους αριθμούς όλοι οι συλλαμβανόμενοι λαθρομετανάστες δεν απελαύνονται. Άλλοι γιατί προσφεύγουν στα διοικητικά δικαστήρια σε βάρος των αποφάσεων απέλασης και δικαιώνονται, άλλοι γιατί προσφεύγουν στα διοικητικά δικαστήρια σε βάρος της κράτησης, δικαιώνονται και στη συνέχειαδεν αναχωρούν μέσα στην 30ήμερη προθεσμία που τους παρέχει το δικαστήριο, και άλλοι γιατί προέρχονται από χώρες προς τις οποίες η απέλαση είναι αδύνατη (Αφγανιστάν, Ιράκ, Ερυθραία, Σομαλία κ.λ.π.). Έτσι κάθε χρόνο παραμένουν κατά μέσο όρο 30-40 χιλιάδες καταγεγραμμένοι αλλοδαποί στη χώρα χωρίς να είναι εφοδιασμένοι με νομιμοποιητικό τίτλο. Σ΄αυτούς πρέπει να προστεθεί και ο αριθμός αυτών που δεν εντοπίζονται για να συλληφθούν, αριθμός ενδεχομένως μεγαλύτερος των συλληφθέντων, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ετησίως δημιουργείται ένας αριθμός 60 έως 80 χιλιάδων παρανόμων αλλοδαπών. (Τα στοιχεία προκύπτουν απ΄ τα πρακτικά της Βουλής και συγκεκριμένα από παρουσίαση που έκανε ο νυν Υπουργός Δημόσιας Τάξης στην διακομματική επιτροπή για την παρακολούθηση της πολιτικής της μετανάστευσης την 27-7-2006).
Από πλευράς συλλήψεων λαθροδιακινητών το 2003 συνελήφθησαν 525, το 2004 συνελήφθησαν 679 και το πρώτο 10μηνό του 2005 συνελήφθησαν 678 άτομα. Απ΄αυτούς οι πέντε κυριότερες υπηκοότητες ήσαν : Αλβανική 329, Ελληνική 157, Τουρκική 63, Αιγυπτιακή 24 και Βουλγαρική 20.

ΕΤΕΡΕΣ ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ

Συνέπειες στο Σωφρονιστικό Σύστημα

Συνέπεια της αυξημένης εγκληματικότητας των αλλοδαπών στην Ελλάδα είναι και τα προβλήματα τα οποία έχουν δημιουργηθεί στο σωφρονιστικό σύστημα, συγκείμενα στο αδιαχώρητο των φυλακών και των σωφρονιστικών καταστημάτων.

Σύμφωνα με επίσημη στατιστική έτους 2005 του Υπουργείου Δικαιοσύνης, ενώ η χωρητικότητα των ελληνικών φυλακών ήταν περίπου για 5.284 κρατουμένους, σε δεδομένη χρονική στιγμή εκρατούντο περίπου 8.477 εκ των οποίων 3.888 ήταν αλλοδαποί και εξ αυτών το 50% περίπου Αλβανοί, με αυτονόητες συνέπειες στα θέματα διαβίωσης, υγείας και ασφάλειας των κρατουμένων. Εξ αιτίας του γεγονότος τούτου, υπήρξαν κατά καιρούς εξεγέρσεις, στάσεις και ομαδικές αποδράσεις κρατουμένων, ενίοτε αιματηρές, όπου τον πρωταγωνιστικό ρόλο είχαν αλλοδαποί, κυρίως Αλβανοί και Ρουμάνοι.

Διαφθορά των Κρατικών Οργάνων

Η διακίνηση των λαθρομεταναστών και οι συναφείς παράνομες δραστηριότητες δημιούργησαν μία νέα αιτία διαφθοράς των αστυνομικών και των λοιπών κρατικών οργάνων και των υπαλλήλων των ΟΤΑ που χειρίζονται υποθέσεις αλλοδαπών λόγω αρμοδιότητας, όπως παράνομη είσοδος-παραμονή, νομιμοποίηση αλλοδαπών, σεξουαλική εκμετάλλευση γυναικών, απελευθέρωση κρατουμένων, έκδοση πλαστών πιστοποιητικών κ.λ.π. Εδώ αξίζει να αναφερθεί, ότι από επίσημες στατιστικές της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΛ.ΑΣ, το θέμα «Αλλοδαποί» σε κρούσματα διαφθοράς αστυνομικού προσωπικού που επελήφθη επί αντικειμένων αστυνομικής αρμοδιότητας, αριθμητικά ερχόταν πρώτο από πλευράς βεβαιωθέντων κρουσμάτων, και ακολουθούν αυτά της εκμετάλλευσης γυναικών, των οικοδομών, των όπλων, των ναρκωτικών. Μετά δε το έτος 2004, έρχεται δεύτερο, με πρώτο το θεματικό αντικείμενο «Καταστήματα».

Ξενοφοβία - Ρατσισμός

Οι επιπτώσεις της προερχομένης από αλλοδαπούς εγκληματικότητας και κυρίως από Αλβανούς, προκάλεσαν τις δικαιολογημένες αντιδράσεις της ελληνικής κοινωνίας και δημιούργησαν κλίμα «ξενοφοβίας». Και ενώ στην έναρξη του προβλήματος από το έτος 1989, όταν αυτό δεν ήταν έκδηλο, οι Έλληνες επεδείκνυαν μία εντυπωσιακή συμβιβαστικότητα έναντι των ξένων και των δικαιωμάτων τους, από το έτος 1992 και εντεύθεν, που άρχισαν να σημειώνονται κρούσμα εκληματικών ακροτήτων με αυξητική τάση, κατέλαβαν οι Έλληνες μία από τις πρώτες θέσεις μεταξύ των Ευρωπαίων ως προς την τάση ξενοφοβίας. Αυτό άλλωστε το επιβεβαιώνουν και οι κατά καιρούς σχετικές δημοσκοπήσεις.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

Ενέργειες σε Εσωτερικό Επίπεδο

Η αποτελεσματική αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος γύρω από το όλο θέμα της μετανάστευσης, μιας εκ των σοβαροτέρων απειλών κατά της Δημόσιας και Εθνικής Ασφάλειας της χώρας, θα πρέπει να βασίζεται σε σειρά μέτρων και σχεδίων ειδικών με στόχο : Την πρόληψη και την καταστολή των εγκλημάτων, αύξηση της αποτελεσματικότητος των Αστυνομικών Υπηρεσιών, επιτάχυνση των δικαστικών διαδικασιών κολασμού-σωφρονισμού, απέλασης κ.λ.π., αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ των συναρμοδίων φορέων, ενεργοποίηση και συμμετοχή του κοινού και των πολιτών στην προσπάθεια πρόληψης και καταστολής του εγκλήματος στα πλαίσια μιας ενεργούς αντιεγκληματικής πολιτικής και προ πάντων, θα πρέπει να διοχετεύει προς τα έξω κατά τρόπο αποφασιστικό και να γίνει αντιληπτό από όλους, ότι υπάρχει αταλάντευτη βούληση για να καταπολεμηθεί το οργανωμένο έγκλημα και το έγκλημα γενικότερα, της παράνομης εισόδου και παρανομής λαθρομεταναστών στην Ελλάδα.

Ανάλογα μέτρα θα πρέπει να ληφθούν για την αντιμετώπιση απειλών που προέρχονται από τα πάσης φύσεως οικονομικά εγκλήματα ένθα η συμμετοχή αλλοδαπών δραστών είναι λίαν εξειδικευμένη και αυξημένη και τα οποία προσβάλλουν (βλάπτουν ή θέτουν σε κίνδυνο) την λειτουργία της οικονομίας, ή επί μέρους σημαντικών λειτουργικών κλάδων και θεσμών της και απειλούν να αποσταθεροποιήσουν την συνολική λειτουργία των οικονομικών συναλλαγών. (Ηλεκτρονικό έγκλημα ή έγκλημα μέσω Internet).

Παράλληλα τα ληπτέα μέτρα θα πρέπει να κατατείνουν στην πρόληψη εισόδου και παραμονής στη χώρα σε πρόσωπα ανεπιθύμητα και επικίνδυνα για τη Δημόσια Τάξη και Ασφάλεια, ως και την εθνική ασφάλεια της χώρας και άμεση εξουδετέρωση αυτών, π.χ. κακοποιούς, τρομοκράτες, πράκτορες, δολιοφθορείς κ.λ.π. Όπως επίσης στον εντοπισμό και πρόληψη-αποτροπή εισαγωγής όπλων, εκρηκτικών και αντικειμένων, τα οποία είναι δυνατόν να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα τάξεως και ασφαλείας. Όλες οι προαναφερθείσες απειλές θα πρέπει να αντιμετωπισθούν από τα σχετικά σχέδια προστασίας και επιτήρησης των χερσαίων και θαλασσίων συνόρων και της εναέριας κυκλοφορίας, τα οποία θα πρέπει να εκσυγχρονίζονται και αναπροσαρμόζονται συνεχώς προς τις εκάστοτε μεταβαλλόμενες συνθήκες, σε αγαστή συνεργασία των Σωμάτων Ασφαλείας με τις συναρμόδιες Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας.

Έτερος σημαντικός παράγοντας για την αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος που πηγάζει γύρω από το όλο θέμα της μετανάστευσης είναι η συλλογή και επεξεργασία των πληροφοριών, τόσο στον ελλαδικό χώρο όσο και στον διεθνή, μέσω της διεθνούς συνεργασίας (INTERPOL, EUROPOL, F.B.I. κ.λ.π.).

Για την επιτυχία του σκοπού, θα πρέπει να γίνει χρήση και αξιοποίηση των υπερσύγχρονων τεχνολογικών μέσων συλλογής και επεξεργασίας των πληροφοριών (σύστημα ΕΣΕΛΟΝ κ.λ.π.), χωρίς να παραγνωρίζεται παράλληλα και η παραδοσιακή μέθοδος των μυστικών πληροφοριοδοτών.

Ενέργειες σε Διεθνές Επίπεδο

Για την πλήρη ευόδωση του επιδιωκομένου σκοπού, τέλος, θα πρέπει :

α. Η χώρα μας να προβεί σε θεσμοθέτηση στενότερης διεθνούς συνεργασίας, σε επίπεδο κρατών, μυστικών υπηρεσιών, διωκτικών Αρχών και διεθνών οργανισμών. Με τον τρόπο αυτό θα δημιουργηθεί ένας ασφυκτικός κλοιός, ο οποίος θα συρρικνώσει τις δυνατότητες κινήσεως και δράσης του διεθνούς τρομοκρατικού δικτύου, ιδίως του ισλαμικού και του οργανωμένου διεθνούς εγκλήματος. Με τη διεθνή συνεργασία θα διευκολυνθεί και η αναπτυσσόμενη πολιτική βούληση των δυτικών χωρών και της ΕΕ να ασκηθούν πιέσεις σε χώρες που εξάγουν εγκληματικότητα, προβλήματα και αστάθεια. Π.χ. στην Τουρκία, η οποία αποτελεί το εφαλτήριο για την είσοδο στην Ευρώπη των ναρκωτικών και λαθρομεταναστών και στην Αλβανία, η οποία θεωρείται χώρα-παράδεισος για το οργανωμένο έγκλημα, το οποίο είναι δυνατόν να διαπλέκεται με εξτρεμιστικές και ίσως τρομοκρατικές δραστηριότητες. Διεθνείς οργανισμοί με δυνατότητες συμβολής, ενδεικτικά δύνανται να αναφερθούν ο ΟΑΣΕ,(ένταξη της εν γένει απειλής στην Ευρωπαϊκή Ασφάλεια), το ΝΑΤΟ (συμμετοχή στην συλλογή πληροφοριών και τη σχεδίαση-μέτρα εναέριας κυκλοφορίας και θαλάσσιας κίνησης κ.λ.π.

β. Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας θα πρέπει να ανασυγκροτήσει την Υπηρεσία Πληροφοριών των Ενόπλων Δυνάμεων και να προβεί στη διεύρυνση του παραδοσιακού της ρόλου, που θα πρέπει να συνεργάζεται στενά με την ΕΥΠ και την ΕΛ.ΑΣ Ιδιαίτερα τα 2α Επιτελικά Γραφεία και οι Στρατιωτικοί Ακόλουθοι στις Πρεσβείες του Εξωτερικού, πέραν της παραδοσιακής στρατιωτικής κατασκοπείας (δομή και μετακινήσεις στρατευμάτων, εξοπλιστικά προγράμματα), θα πρέπει να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους και σε τομείς που συνδέονται με θέματα διεθνούς τρομοκρατίας, ασύμμετρων απειλών και οργανωμένου διεθνούς εγκλήματος.

γ. Η αναβαθμισμένη ήδη ΕΥΠ (υπήχθη στο ΥΔΤ) θα έχει τον κεντρικό ρόλο στη συλλογή και την επεξεργασία των πληροφοριών, αναφορικά με τις παραπάνω εγκληματικές δραστηριότητες και η οποία θα πρέπει να συνεργάζεται στενά υπό τον όρο της αμοιβαιότητας με τις αντίστοιχες υπηρεσίες της Δύσης και των άλλων χωρών της ευρύτερης περιοχής, και του Βαλκανικού της περίγυρου ακόμη.

δ. Η μεταξύ κρατών διεθνής συνεργασία θα πρέπει να περιλαμβάνει, τις μεταξύ ομόρων κρατών τοπικές διμερείς και πολυμερείς συμφωνίες αστυνομικήςσυνεργασίας και συμφωνίες επανεισδοχής λαθρομεταναστών, όπως επίσης και τις τοπικές συμφωνίες καταπολέμησης του διασυνοριακού οργανωμένου εγκλήματος, η οποία επιπλέον (διεθνής συνεργασία), θα πρέπει να επεκτείνεται και σε περιφερειακό επίπεδο.

Από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση η καταπολέμηση αυτού του φαινομένου αποτελεί θέμα μείζονος σπουδαιότητας. Προς τούτο επισημαίνονται :

α. Η συγκρότηση και λειτουργία με απόφαση των αρμοδίων για τη μετανάστευση Υπουργών κρατών μελών της ΕΕ από το 1992 του Κέντρου Πληροφόρησης, Μελέτης και Ανταλλαγών στον τομέα της διέλευσης των συνόρων και της Μετανάστευσης. Στα πλαίσια αυτού του οργάνου τα Κ-Μ συγκεντρώνουν και ανταλλάσσουν πληροφορίες και στατιστικά στοιχεία για την οργανωμένη λαθρομετανάστευση, με βάση τυποποιημένης μορφής έντυπα, καθώς και ενιαίους ορισμούς και κατηγορίες στατιστικών δεδομένων. Η ανταλλαγή πληροφοριών στα πλαίσια της EUROPOL εξασφαλίζεται, μέσω των Αξιωματικών συνδέσμων των Κ-Μ της ΕΕ οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι στη Χάγη, αλλά και μέσω των εθνικών μονάδων EUROPOL, που λειτουργούν σε κάθε Κ-Μ.

β. Το πρόγραμμα Χάγης το οποίο εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κατά τη σύνοδό του την 5-11-2004. Στο κείμενο του εν λόγω προγράμματος, αφ΄ενός τονίζεται η πρόοδος που έχει συντελεστεί για την ικανοποίηση των ήδη υφισταμένων στόχων και αφ΄ετέρου χαράσσεται νέα στρατηγική ως προς τον τομέα δικαιοσύνης και εσωτερικών υποθέσεων για τα επόμενα 5 έτη, (μεταξύ άλλων περιλαμβάνεται η ρύθμιση των μεταναστευτικών ροών, η συνεργασία για τον έλεγχο των συνόρων, η ενσωμάτωση νομίμων μεταναστών, η διαμόρφωση ενιαίου Ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου, η καταπολέμηση του διασυνοριακού εγκλήματος κ.λ.π.).

γ. Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία διαχείρισης της επιχειρησιακής συνεργασίας στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ. Ιδρύθηκε με βάση τον κανονισμό 2007/2004 των Ε.Κ. και τα κύρια καθήκοντα του εν λόγω οργανισμού είναι ο συντονισμός της επιχειρησιακής συνεργασίας μεταξύ των Κ-Μ, η εκπαίδευση των Εθνικών Συνοριοφυλάκων, η πραγματοποίηση μελέτης ανάλυσης κινδύνου, παροχή αναγκαίας συνδρομής για την οργάνωση των κοινών επιχειρήσεων επαναπατρισμού και η επικουρία σε Κ-Μ σε περιπτώσεις που απαιτείται αυξημένη τεχνική και επιχειρησιακή συνδρομή στα εξωτερικά σύνορα.

Ο οργανισμός ο οποίος άρχισε να λειτουργεί την 1-5-2005, είναι αρμόδιος για την επίβλεψη και τον συντονισμό των επιχειρησιακών δράσεων των ήδη υφισταμένων κέντρων για τα χερσαία, θαλάσσια και εναέρια σύνορα.

Συμπεράσματα

Η κατά τα τελευταία χρόνια ανάπτυξη της Ελλάδος και η γεωπολιτική της θέση, συνετέλεσαν στο να μετατραπεί αυτή πλέον από χώρα διέλευσης μεταναστών-λαθρομεταναστών και σε χώρα «υποδοχής» και μόνιμης εγκατάστασης αυτών, σε σημείο μάλιστα υπέρβασης των ορίων της ανεκτής απορροφητικότητας της χώρας από πλευράς αγοράς εργασίας και κοινωνικής αφομοίωσης. Το γεγονός αυτό, φυσικο επακόλουθο, έχει τον επηρεασμό της εθνικής ασφάλειας της χώρας και κατ΄επέκταση της Δημόσιας Τάξης και Ασφάλειας αυτής, δεδομένου ότι έχουμε δυναμική εισβολή του οργανωμένου διεθνούς εγκλήματος, το οποίο επιβαρύνει ανησυχητικά τον δείκτη της εγκληματικότητας της χώρας ως απόρροια του όλου φαινομένου. Κατά συνέπεια το μεταναστευτικό ένεκα της σοβαρότητας αυτής θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως εθνικό θέμα.

Η αποτροπή της παράνομης μετανάστευσης και κυρίως η καταπολέμηση των κυκλωμάτων διακίνησης λαθρομεταναστών και της εγκληματικής δραστηριότητας των αλλοδαπών, προϋποθέτουν βαθιά γνώση του θέματος σχετικά με την «ανάλυση κινδύνου», την κατάρτιση του προσωπικού, επιτελικού και επιχειρησιακού σε θέματα εθνικής και διεθνούς νομοθεσίας, σύγχρονων μεθόδων επιχειρησιακής δράσης και διερεύνησης του οργανωμένου και διασυνοριακού εγκλήματος, της δομής των εγκληματικών οργανώσεων, καθώς και της διενέργειας αποτελεσματικών ελέγχων και επιτήρησης των συνόρων.

Λόγω του επικινδύνου της προσωπικότητας των συμμετεχόντων κακοποιών και των τεραστίων αθέμιτων κερδών που προσπορίζει το εγχείρημα, είναι σαφές ότι είναι δυσχερέστατη, αν όχι αδύνατη η καταπολέμηση των καλά οργανωμένων κυκλωμάτων σε τοπικό επίπεδο. Απαιτείται η συνεργασία τόσο μεταξύ των συναρμοδίων Υπηρεσιών του Κράτους, αλλά και η συνεργασία μεταξύ των Αρχών των χωρών προέλευσης, διέλευσης και προορισμού, σε στρατηγικό και επιχειρησιακό επίπεδο στους τομείς ανάληψης κοινών πρωτοβουλιών και ανταλλαγής πληροφοριών, εμπειριών και πρακτικών. Για να είναι αποτελεσματική η εν λόγω συνεργασία θα πρέπει να έχει τα στοιχεία της επιμονής, διάρκειας, συνέχειας και προ πάντων της ειλικρίνειας.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Επιβάλλεται κατά συνέπεια να ληφθούν άμεσα δραστικά μέτρα, προληπτικά και κατασταλτικά π.χ. αραιώσεις αλλοδαπών προς αποφυγήν «γκετοποίησης» αυτών, επαναπροωθήσεις-απελάσεις εντατικής μορφής, απαγόρευση μαζικών εγκαταστάσεων στα μεγάλα αστικά κέντρα ή σε ευαίσθητες παραμεθόριες περιοχές μας κ.λ.π.

Να γίνει πλήρης εφαρμογή στην πράξη, των εμπειριών που αποκτήθηκαν από την ασφαλή τέλεση των Ο.Α. 2004 από ολόκληρο τον κρατικό μηχανισμό και τις διωκτικές Αρχές, ειδικότερα όσον αφορά την πρόληψη του εγκλήματος και της τρομοκρατίας και της κτηθείσης τεχνογνωσίας από την χρήση των πολυδάπανων και πλέον συγχρόνων συστημάτων ασφαλείας και λοιπού τεχνολογικού εξοπλισμού.

Να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι στην χώρα για την ανακάλυψη και κατάσχεση του κυκλοφορούντος παρανόμου οπλισμού των Αλβανών και των λοιπών αλλοδαπών εν γένει. Επίσης το ίδιο και στα σύνορα προς αποτροπήν εισόδου λαθρομεταναστών και ανεπιθύμητων ατόμων και λαθραίας εισαγωγής όπλων, ναρκωτικών, εκρηκτικών και λοιπών προϊόντων εγκλήματος π.χ. πλαστών χαρτονομισμάτων κ.λ.π.

Να τροποποιηθεί επί το αυστηρότερον η ισχύουσα νομοθεσία που αφορά το οργανωμένο έγκλημα γύρω από τα σχετικά επί μέρους θέματα της εγκληματικότητας των αλλοδαπών με στόχο την επιτάχυνση εφαρμογής του δικαίου και απονομής της δικαιοσύνης και την θέσπιση αυστηροτέρων ποινικών κυρώσεων, παρεπομένων ποινών και λοιπών διοικητικών κυρώσεων.

Να θεσπιστεί μηχανισμός παρακολουθήσεως και ελέγχου των πράξεων, των προξενείων εξωτερικού και των ιδρυομένων γραφείων ευρέσεως εργασίας για την αποτροπή των «αμαρτημάτων» του παρελθόντος, σχετικά με τις θεωρήσεις εισόδου Αλβανών και λοιπών αλλοδαπών στην ελληνική επικράτεια (παραποιήσεις εγγράφων, πλαστά διαβατήρια, χρηματισμοί υπαλλήλων κ.λ.π.).

ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Εξ αιτίας των απειλών που εκτενώς περιεγράφησαν, τον μέλλον της ανθρωπότητας, αλλά και της χώρας μας, διαγράφεται ζοφερό. Το πληροφοριακό και εν γένει ενδιαφέρον της Ελλάδας, σύμφωνα με δημοσιοποιημένες θέσεις της Ελληνικής Αστυνομίας, εστιάζεται στην τρομοκρατία, στο οργανωμένο έγκλημα, στη δράση των διεθνών ομάδων ακτιβισμού κατά της παγκοσμιοποίησης ή άλλων οργανωμένων μορφών κινητοποιήσεων, στην αντιμετώπιση της διασυνοριακής εγκληματικότητας, διακίνησης ναρκωτικών, όπλων, εμπορίας ανθρώπων, της σεξουαλικής εκμετάλλευσης γυναικών και ανηλίκων και στην κατά τόπους έξαρση της λαθρομετανάστευσης.

Το παρήγορο και ενθαρρυντικό στην περίπτωση είναι, ότι η διεθνής κοινότητα αντέδρασε θετικά μπροστά στις «Ασύμμετρες Απειλές» που περιλαμβάνουν και τα ανωτέρω εγκλήματα στην πλειονότητά τους. Για την αντιμετώπισή τους οι μηχανισμοί έγιναν πιο ισχυροί και κατά τρόπο συλλογικό εκδηλούμενοι, δεδομένου ότι ευαισθητοποιήθηκαν και συστρατεύθηκαν κράτη, ενισχύθηκαν τα συστήματα πρόληψης και αποτροπής και αναπτύχθηκαν διεθνείς συνεργασίες που αποτελούν ισχυρό σύμμαχο για την Παγκόσμια Ασφάλεια. Η επιτευχθείσα διεθνής συνεργασία και η σύγκλιση των λαών και των κυβερνήσεων, πέρα και πάνω από αντιθέσεις και ανταγωνισμούς, θα αποτελέσει μια ισχυρότατη ασπίδα ασφαλείας για την παγκόσμια κοινότητα και για την Ελλάδα ειδικότερα.

http://www.elesme.gr