«Μην ανοίγεις το στόμα σου και την καρδιά σου στον καθένα, στους χίλιους κι αν ένας καταλάβει...»

Αγ. Σεραφείμ του Σάρωφ


Δευτέρα, 1 Απριλίου 2019

Δύο πολύ δυνατά άρθρα περί "Ρομά" στην Ελλάδα και της ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΑΡΝΗΣΗΣ τους να "προσαρμοστούν" (Φαήλος Κρανιδιώτης και Θάνος Τζήμερος)



Φαήλος Κρανιδιώτης

Ας μιλήσουμε λοιπόν για τους γύφτους

Πριν από πολλά χρόνια άκουσα στο Β’ Πρόγραμμα μια συνέντευξη του ταλαντούχου Κώστα Χατζή. Ελεγε για την πρώτη μπουάτ που έφτιαξε στην Πλάκα. Την ονόμασε «Η παράγκα του Γύφτου», αφού συχνά ο ίδιος έτσι αυτοπροσδιορίζεται. Γύφτους, Τσιγγάνους, Αθίγγανους, Κατσίβελους τους λέει ο λαός μας, αιώνες τώρα.

Ο Παλαμάς έγραψε τον «Δωδεκάλογο του Γύφτου», πλήθος οι αναφορές του όρου, από βυζαντινά κείμενα, έως τον Παπαδιαμάντη και τον Μάριο Χάκκα. 

Ακόμη περισσότερες οι παροιμιώδεις εκφράσεις του λαού μας, άλλες αδιάφορες, απλά καταγραφικές κοινωνικού ρόλου, π.χ. σε πολλά μέρη το Γύφτος ήταν συνώνυμο του σιδερά, του γανωματή, ενώ άλλες με αρνητική φόρτιση, π.χ. «Γύφτος παπάς δεν βλογάει» κ.λπ. 

Κατά μία εκδοχή το Γύφτος είναι παραφθορά του Αιγύπτιος, διότι υπήρχε η εσφαλμένη εντύπωση πως οι Γύφτοι κατάγονται από την Αίγυπτο. 

Ινδοί είναι, η γλώσσα τους είναι ινδική διάλεκτος, με προσμίξεις ελληνικών, αρμενικών και σλαβικών λέξεων.


Μια ενδιαφέρουσα θεωρία, που μου ανέλυσε Ελληνοαμερικανός ιστορικός, είναι πως το Γύφτος προέρχεται από το Gupta, από την ομώνυμη Ινδική Αυτοκρατορία που άκμασε από τον 3ο αιώνα έως το 590 μ.Χ., περίοδο ακμής της Ινδικής Υποηπείρου, κατά την οποία διαμορφώθηκαν στην τελική τους μορφή και τα Ινδικά Επη, όπως η «Μαχαμπαράτα».

Την κατέλυσαν οι εισβολές φυλών Ούνων, όμως το όνομά της έμεινε συνώνυμο της Ινδίας και υπάρχει ακόμη διαδεδομένο ως επώνυμο.

Αρα είναι πιθανό το Γύφτος να μην έχει καμία σχέση με την Αίγυπτο και απλά να σημαίνει Ινδός, αυτός που κατάγεται από την Αυτοκρατορία των Gupta.

Η μετακίνησή τους ξεκίνησε περί το 500 μ.Χ. Στα μέρη μας έφτασαν περί το 1000 μ.Χ. Γλωσσικά και γενετικά στοιχεία δείχνουν πως προέρχονται από το Πουντζάμπ και άλλα μέρη της Ινδίας, της πρώην Αυτοκρατορίας των Gupta.

Τα περί Ρομ, Ρομά και Ρομάνι μάλλον προέρχονται από τη διαβίωσή τους στα μέρη της Αυτοκρατορίας μας, ήτοι Ρωμαίοι, Ρωμιοί, Ρωμανία, είναι φρέσκα κουλούρια της «πολιτικής ορθότητας», πως τάχα μου θα αλλάζαμε το όνομα και κάτι θα έτρεχε στα... γύφτικα. Μικρός πάντως ποτέ δεν άκουσα Γύφτο να αυτοπροσδιορίζεται ως Ρομ. Η ηλιθιότητα της «πολιτικής ορθότητας» ευαγγελίζεται πως οι λέξεις παράγουν τα κοινωνικά προβλήματα κι αν τις αλλάξεις θα πιάσεις τα αυτά του Πάπα.

Οι Γύφτοι λοιπόν, εκτός από μάγοι, ήταν τσαμπάσηδες, ταχυδακτυλουργοί, αρκουδιάρηδες, γανωματήδες, σιδεράδες, ακονιστές μαχαιριών, καρεκλάδες. 

Νομάδες και φορείς μιας περιθωριακής κουλτούρας, άλλοι ζούσαν και ζουν παρασιτικά, ενώ όσοι δούλευαν έκαναν επαγγέλματα που τα έσβησαν ο χρόνος και η πρόοδος της τεχνολογίας. 

Οσοι επέλεξαν τη μόνιμη εγκατάσταση, πήραν το πλανόδιο εμπόριο στα χέρια τους κι έστειλαν τα παιδιά τους στο σχολείο, βρήκαν χώρο στον καταμερισμό εργασίας στη νέα εποχή. 

Οσοι παρέμειναν στο περιθώριο, με τις παραδοσιακές δεξιότητες ξεχασμένες, βούλιαξαν πιο βαθιά στον παρασιτισμό, στη μάστιγα των ναρκωτικών, στις κλοπές και στις ληστείες.

Η συμμετοχή τους στην εγκληματικότητα είναι μεγαλύτερη της πληθυσμιακής αναλογίας τους, ενώ ο μέσος όρος ζωής τους είναι πολύ χαμηλότερος του γενικού πληθυσμού.

Ως τις αρχές του 1990 η σκληρή εγκληματικότητά τους περιοριζόταν μεταξύ τους, συνήθως για λόγους τιμής. Η θέα και μόνο της αστυνομικής στολής λειτουργούσε αποτρεπτικά. Τα πράγματα άλλαξαν λόγω δύο γεγονότων.

Πρώτον, με την κάθοδο των πρώτων Αλβανών μεταναστών, που στην αρχή, πάμπτωχοι, δούλευαν ως εργάτες γης και κοιμόντουσαν σε γιατάκια στα χωράφια, βρήκε κάποιους, προσωρινά, πιο κάτω από αυτούς και γίνονταν επιδρομές εποχούμενων ένοπλων Γύφτων που τους λήστευαν.

Ετσι έμαθαν να σηκώνουν χέρι και όπλα σε μη δικούς τους.

Δεύτερον, κατά την περίφημη εισβολή των ΕΚΑΜ σε καταυλισμό στον Ασπρόπυργο, σε αναζήτηση ένοπλων ληστών, τα επεισόδια οδήγησαν σε δημοσιογραφική υστερική εκμετάλλευση και στην αποπομπή του Διοικητή της Μονάδας. 

Ετσι εκπέμφθηκε ένα μήνυμα ανομίας, το οποίο ακόμη πληρώνουμε. Συχνά πια τα περιστατικά βίας κατά αστυνομικών, με πετροβόλημα, πυροβολισμούς κατά περιπολικών της Αστυνομίας, π.χ. στο Ζεφύρι.

Προ καιρού ήμουν πολιτική αγωγή για νεαρό αστυφύλακα που έχασε το ένα του μάτι από απρόκλητο πυροβολισμό που δέχθηκε από Γύφτο, πείτε τον και Χετταίο, η ουσία δεν αλλάζει, που μαζί με άλλους ομοφύλους του ήθελαν να εμποδίσουν αστυνομικό έλεγχο σε άλλους... Χετταίους.

Μαζί με τα παιχνίδια με τις λέξεις ήρθε ο δικαιωματισμός, η παροχή επιδομάτων για τα αυτονόητα, π.χ. για να στέλνουν τα παιδιά τους σχολείο.

Η ύπαιθρος και πολλές συνοικίες λεηλατούνται από μερίδα αυτών αλλά και εισαγόμενων ομοφύλων τους. 

Ξηλώνουν σωλήνες, ηλιακούς, καλώδια, καπάκια φρεατίων, πομόνες, κάνουν ζημιά 1.000 ευρώ, για να εισπράξουν 20 ευρώ για το μέταλλο. Θύματα και τα παιδιά τους, που στερούνται παιδείας και βασικής υγιεινής, ενώ εκπαιδεύονται στο έγκλημα.

Η λεηλασία αυτή πρέπει να σταματήσει και ο τρόπος δεν είναι η σχιζοφρένεια του επιδοτούμενου δικαιωματισμού, που τους μονιμοποιεί στο περιθώριο και τον παρασιτικό βίο.

Η πολιτική μας πρόταση είναι αυστηρή εφαρμογή του νόμου και παιδεία. Δεν πας τα παιδιά σου σχολείο; Φυλακή για σένα και τα παιδιά στην Πρόνοια, όχι να παίρνεις επίδομα. 

Πολιτική μηδενικής ανοχής σε κάθε παραβατική τους συμπεριφορά, από την οδήγηση χωρίς δίπλωμα και ασφάλεια ως τις κλοπές, την οπλοκατοχή και τα ναρκωτικά. 

Εισαγωγή της αποτελεσματικής αμερικανικής αρχής «Three strikes out» όχι μόνο για τους Γύφτους/Ρομά αλλά και για τους «μπαλαμούς» συναδέλφους τους στην παρανομία: πρώτη καταδίκη, δικάζεσαι με τα ελαφρυντικά σου, δεύτερη καταδίκη, υπότροπος και αυστηρότερη τιμωρία, τρίτη καταδίκη, ισόβια.

Υποχρεωτική μόνιμη εγκατάσταση και παιδεία, παιδεία, παιδεία. Το δοκίμασε ο μακαριστός Καντιώτης και τους έβαλε σε τάξη στη Φλώρινα, τουλάχιστον τότε. Η Εκκλησία όμως ήταν από πάνω αρωγός και αυστηρός αλλά δίκαιος καθοδηγητής.

Πρέπει να πετάξουμε την αριστερή ιδεοληπτική σαβούρα, να εφαρμόσουμε τέτοιες πολιτικές, ώστε να μην υποφέρουν από το έγκλημα οι υπόλοιποι πολίτες και να οδηγούνται στην αυτοδικία. 

Οι δε Γύφτοι πολίτες, με αυστηρότητα και πειθαρχία, να ενταχθούν παραγωγικά στην κοινωνία, στην οποία ζουν σχεδόν αναφομοίωτοι χίλια χρόνια, έχοντας και οι ίδιοι ευθύνη γι’ αυτό.

Και πρέπει επιτέλους κάποιος να το πει: το σπίτι του πολίτη, το οικογενειακό άσυλο, είναι το κάστρο του. Να νομιμοποιηθούν η οπλοκατοχή και οπλοχρησία εντός αυτού και να μη θεωρείται υπέρβαση των ορίων της άμυνας.

Οταν παραβιάζεται η περιουσία σου και μέσα κοιμούνται η γυναίκα, τα παιδιά σου, δεν θα ζυγίσεις με το υποδεκάμετρο τη διάθεση του εισβολέα για να του ρίξεις μέσα στο σκοτάδι ή να κάνεις πως κοιμάσαι.

*Ο Φαήλος Μ. Κρανιδιώτης είναι Πρόεδρος της ΝΕΑΣ ΔΕΞΙΑΣ


........................................... 

2. Εφτά Ρομά σ’ ένα δωμά 

Τζήμερος Θάνος

Κάθε σοβαρή κουβέντα για την πολιτική σχετικά με τους γύφτους, τσιγγάνους, ρομά, ή όπως αλλιώς θέλετε, πρέπει να ξεκινάει από το ερώτημα: είναι δυνατή η νομαδική ζωή στην πυκνοκατοικημένη Ευρώπη του 2013; Η απάντηση, προφανώς, είναι ΟΧΙ.

Η νομαδική ζωή προϋποθέτει αχανείς εκτάσεις, οικονομική δραστηριότητα της εποχής του κυνηγού - τροφοσυλλέκτη, και αραιές διακριτικές επαφές με τους οργανωμένους οικισμούς, έτσι ώστε ο ένας τύπος ζωής να μην ενοχλεί τον άλλον. 


Προϋποθέτει ποτάμι δίπλα, για να παίρνεις νερό και να πλένεσαι, ξυλεία διαθέσιμη για να έχεις ενέργεια και, δυστυχώς, συνοδεύεται από μεγάλη παιδική θνησιμότητα και μέσο όρο ζωής τα 35.

Αυτός ο τύπος διαβίωσης είναι καθαρός αναχρονισμός. 


Δεν γίνεται να ζεις νομαδικά στη σημερινή Ελλάδα, όπως δεν γίνεται να κυκλοφορείς έφιππος στην Ακαδημίας ή να παίζεις μπάλα στην Πεντέλης που κάποτε ήταν αλάνα. 

Πιθανόν να είναι γοητευτικό, ρομαντικό ή να τροφοδοτεί φαντασιώσεις για ελευθερία χωρίς χαρτιά, αριθμούς και υποχρεώσεις. 

Αλλά, σήμερα, ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ! 

Απόδειξη ότι δεν διατηρήθηκε έτσι. 

Δίπλα στο τσαντήρι είναι παρκαρισμένα όχι κάρα με άλογα, αλλά “φτιαγμένες” BMW και Καγιέν. 

Τα καλώδια που κλέβουν ρεύμα από τη ΔΕΗ τροφοδοτούν, εκτός από την ηλεκτρική κουζίνα, το πιάτο της ΝΟVA, και το στερεοφωνικό στη διαπασών. 

Κι η οικονομική ζωή τους δεν είναι τα κοπάδια ή το κυνήγι. Είναι ο χώρος που ξεκινάει από την παραοικονομία και επεκτείνεται μέχρι το έγκλημα. Αναμενόμενο: όταν περιθωριοποιείς όλη σου τη ζωή, περιθωριοποιείται και η οικονομική σου δραστηριότητα.

Όμως, οι νομάδες φέρνουν ψήφους. Κι όποιοι έχουν ασχοληθεί με τα κοινά, μπορούν να σας πουν για τις συμφωνίες που γίνονται ανάμεσα στις φυλές και τους υποψήφιους βουλευτές. Συμφωνίες που τηρούνται μέχρι κεραίας, αφού οι εκλογές είναι μια μπίζνα και για τα δύο μέρη. 

Εκεί, οι νομάδες ξεπερνούν σε τιμιότητα τους άλλους, κανονικούς πελάτες, που ψηφίζουν με το μυαλό στον διορισμό. Ο αρχηγός είναι σαφής: είμαστε τόσοι ψηφοφόροι στη φυλή, η ψήφος κάνει τόσο, τα έσκασες, τις πήρες. Καθαρές κουβέντες. Και, φυσικά, υπάρχει συνέχεια. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, που δεν έχει ιδέα από ελληνικά συστήματα, δίνει, η αφελής, χρήματα για την ενσωμάτωση των νομάδων στον κοινωνικό ιστό: τη στέγαση, την περίθαλψη, την εκπαίδευση. 

Πού πηγαίνουν όλα αυτά; Στις τσέπες των μερών που έκαναν τη συμφωνία. Εκατομμύρια ευρώ έχουν εξαφανιστεί έτσι, χωρίς να γίνει το παραμικρό.

Επειδή και στην Ευρώπη οι νομάδες ψηφίζουν με τον… πειθαρχημένο τρόπο που περιγράψαμε, κανένας δεν αποφάσισε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα στην ουσία του. Μόνο ο Σαρκοζί έκανε κάτι χαζομαγκιές κι έδιωξε πολλούς Γάλλους νομάδες, εφαρμόζοντας ουσιαστικά τη δική τους λογική: πετάω τα σκουπίδια στην αυλή του γείτονα. 

Κανένας δεν αποφάσισε να κοιτάξει τον νομάδα στα μάτια και να του πει: σεβόμαστε την ιδιαιτερότητά σου. Αλλά και οι ιδιαιτερότητες οφείλουν να κινούνται σε συγκεκριμένο πλαίσιο. Μπορείς, αν θέλεις, να ζεις σε αντίσκηνο. 

Αλλά θα είναι σε οργανωμένο χώρο με αποχέτευση, παροχές νερού και ρεύματος που θα πληρώνεις γι’ αυτές. Θα έχεις ΑΦΜ και θα στέλνεις τα παιδιά σου στο σχολείο. Θα δέχεσαι προγεννητικό έλεγχο. (Η μεσογειακή αναιμία, που σχεδόν έχει εξαλειφθεί στον αστικό πληθυσμό, “θερίζει” στους νομάδες. 

Το κόστος αντιμετώπισης της ασθένειας σε ένα πάσχοντα είναι περίπου 2000 ευρώ τον μήνα…). Έλα λοιπόν να σχεδιάσουμε μαζί τα επόμενα βήματα. Προσπάθησε να πείσεις τους δικούς σου ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος.

Δεν θα σου χαρίσω σπίτι να ζεις γιατί σε κανέναν πολίτη το κράτος δεν χαρίζει σπίτια. Γιατί κι αν ακόμα σου το δώσω με το κλειδί στο χέρι, θα ξηλώσεις από υδραυλικά μέχρι κουφώματα για να τα πουλήσεις, γιατί έτσι έμαθες. Θα σου δώσω όμως τη δυνατότητα να το φτιάξεις. 

Ναι, είναι δύσκολο να ενταχθείς σε ένα στυλ ζωής που έχει κι αυτό τα μύρια όσα στραβά κι ανάποδα. Είναι δύσκολο να εμπιστευθείς μια Πολιτεία που δεν την εμπιστεύεται κανένας πολίτης. Ξεκινάς από μεγάλη απόσταση. Αλλά δεν γίνεται αλλιώς. Γι’ αυτό θα σε βοηθήσω. Θα σε εκπαιδεύσω. Θα σε διευκολύνω. 

Θα ορίσω κοινωνικούς λειτουργούς, γιατί ένα παιδί 16 χρονών δεν μπορεί να διεκπεραιώσει με επιτυχία το ρόλο του γονιού. Θα αναθέσω σε ειδικευμένους “συνδέσμους” να σε εξυπηρετούν στην επαφή σου με το κράτος και τη γραφειοκρατία (μέχρι να την εξαλείψω και για όλους τους άλλους Έλληνες!). 

Θα σου μάθω δεξιότητες για να βγάζεις τίμια το ψωμί σου. Θα ξεκινήσω π.χ. από αυτό που κάνεις ήδη: ανακύκλωση. Θα σε εντάξω σε μια παραγωγική αλυσίδα. Θα νοιώσεις χρήσιμος, ισότιμος, αποδοτικός. Κι αν όχι τα παιδιά σου, τα εγγόνια σου δεν θα ονομάζονται γύφτοι, τσιγγάνοι, ρομά, ή όπως αλλιώς θέλετε, αλλά Έλληνες, όπως όλοι οι κάτοικοι αυτής της χώρας. Με τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις.

Πολλές οικογένειες τσιγγάνων αυτό το έχουν κάνει ήδη, χωρίς κρατική βοήθεια. Πάτε μια βόλτα στο Ζεφύρι και στο Μενίδι, να δείτε σπίτια που ντρέπεσαι να μπεις μέσα. Με μια ιδιότυπη ενδεχομένως διακοσμητική αντίληψη, αλλά κανονικά σπίτια. Κάποιοι θα αντιδράσουν, ειδικά όσοι ζουν αποκλειστικά από το έγκλημα. Λυπάμαι, αλλά, σ’ αυτές τις περιπτώσεις θα εφαρμοστεί ο νόμος, όχι επειδή ανήκουν σε άλλη φυλή, αλλά επειδή εγκληματούν.

Όμως, αυτές τις κουβέντες δεν τις κάνουμε. Είμαστε μια υποκριτική κοινωνία. Αποφεύγουμε να δούμε το πρόβλημα και πηγαίνουμε συνέχεια γύρω – γύρω. Γιατί είναι πιο εύκολο να λες τι φταίει, αλλά πολύ δύσκολο να πεις τι πρέπει να γίνει. 

Γιατί είναι βολικό να κατηγορείς τον κάτοικο του Ασπροπύργου για ρατσισμό, όταν ζεις στην Κηφισιά. Γιατί κανένας πολιτικός στην Ελλάδα της μεταπολίτευσης δεν ξεκίνησε να λύσει ένα πρόβλημα που από τη φύση του χρειάζεται μακροχρόνια στόχευση. Πόσο τους ταιριάζουν οι στίχοι:

"...και σα να ’χασαν το δρόμο τους,

και μαζί μ’ αυτό σα να ’χασαν

λίγο λίγο και την έγνοια,

λίγο λίγο και τη γνώμη,

κι ύστερα και κάθε μνήμη,

κι ύστερα και κάθ’ ελπίδα,

και που δεν κρατούσαν πίσω τους

και που μήτε ξάνοιγαν εμπρός

μια πατρίδα."

Δεν ήταν ανάγκη να προκύψει η περίπτωση της μικρής Μαρίας για να ξεκινήσουμε αυτή την κουβέντα. Έστω κι έτσι όμως, είναι ευκαιρία, επιτέλους, να δούμε την ουσία. Έχουμε πολλά να κάνουμε από δω και μπρος σε πάμπολλους τομείς και πρέπει να τα κάνουμε γρήγορα! Για να μπορέσουμε να πούμε:

"Απ’ τους κόσμους του Αύριο

το μήνυμα της νίκης εγώ σου φέρνω...

Είμαι η σάλπιγγα εγώ μιας Ανάστασης..."

Είναι, κι αυτοί και οι προηγούμενοι, στίχοι από τον "Δωδεκάλογο του Γύφτου" του Παλαμά. Δεν φαντάζομαι, για να μην χαρακτηριστεί ρατσιστής, να πρέπει να τον μετονομάσουμε σε "Δωδεκάλογο του Ρομά";


Τζήμερος Θάνος

Πρόεδρος πολιτικού κόμματος "Δημιουργία Ξανά" www.dimiourgiaxana.gr

http://marketnews.gr